2023年11月30日木曜日

"Bpost is geen vijand, wel concurrent": topman PPP maakt zich sterk dat bedrijf klaar is om krantencontract over te nemen - VRT.be

PPP is klaar om het krantencontract van Bpost over te nemen. Dat zegt topman Michel d'Alessandro in een gesprek met "Terzake". "Wij kunnen het doen voor minder geld." Voorlopig is het wachten tot de regering finaal de knoop doorhakt over wat met dat contract moet gebeuren.

Sinds de heisa rond het krantenverdelingscontract - eerst over de prijsafspraken, nu over de nieuwe aanbesteding - duikt de naam PPP vaker op in de pers. Het bedrijf is nochtans al vele jaren actief op de Belgische markt, onder meer voor de verdeling van magazines, reclamefolders en catalogi. 

Nu, pas sinds 2015 gebeurt dat als een op zichzelf staande firma. PPP (voluit Distributie van Pers, Periodieken en Publiciteit) maakt voordien deel uit van BD (Belgische Distributiedienst), dat vooral sterk staat in ongeadresseerde reclame, en is opgericht om de kranten te bezorgen in de 19 Brusselse gemeenten. Operationeel directeur van BD, Michel d'Alessandro, koopt PPP uiteindelijk in 2015 en verzelfstandigt het.

In een gezond tempo bouwt hij zijn bedrijf uit, zowel binnen als buiten België. In ons land verdeelt PPP nu al kranten en magazines in Brussel, Antwerpen, Gent en Luik. Via een reeks ovenames is de distributeur nu ook actief in Frankrijk en Scandinavië (vooral Finland). 

Ambitieus

De ambitie? "De Europese leider worden in de verdeling van ochtendkranten", klinkt het onomwonden op de LinkedIn-pagina van topman d'Alessandro. Met hem heeft het bedrijf daarvoor alvast een ervaren stuurman. Hij werkte zelf meer dan 10 jaar bij Bpost, onder meer als directeur van de toenmalige pakjespoot Taxipost en als operationeel directeur van TNT Post.

Nu is PPP dus in de running voor het krantencontract in ons land. Hij maakt zich sterk: "Zouden wij dit aankunnen? Ja, uiteraard", zegt hij in een interview met "Terzake". "We zijn klaar om te beginnen, we wachten nu op de finale beslissing. Het is niet alleen spannend, maar ook moeilijk. Elke dag die nu passeert, is er een te veel, om ons voor te bereiden." Iets later belooft hij nog eens: "Na de transitieperiode bieden wij dezelfde kwaliteit als de post".

Na de transitieperiode bieden wij dezelfde kwaliteit als de post

Michel d'Alessandro - topman PPP

Op zijn bureau hangt - toepasselijk - een poster met wat er achter "succes" zit: denk aan: hard werken, nachten door doen, discipline, opofferingen, mislukkingen etc. "Dit is voor mij het resultaat van de aanbesteding: als je hard blijft werken, komt ooit het succes." D'Alessandro hoopt dan ook dat hij het vandaag weet of hij het contract binnenrijft - óp zijn verjaardag. "Dan vier ik nog meer vanavond."

Op dit moment worden in ons land 500.000 kranten in de week verdeeld, en iets minder dan 800.000 in het weekend. En ja, volgens hem hebben papieren kranten zeker nog een toekomst. "Zelfs over 10 jaar. Misschien zullen er dan iets minder in de week zijn, en iets meer in het weekend."

Klachten en gesjoemel

Toch komt PPP de laatste tijd ook negatief in het nieuws. Zo wordt ook d'Alessandro's bedrijf genoemd in het gesjoemel bij de vorige aanbesteding van het krantencontract. Volgens de interne audit van Bpost zou PPP zich destijds teruggetrokken hebben als kandidaat, in ruil voor de toezegging om extra kranten te mogen bedelen van de uitgevers die tot dan toe bij Bpost zaten. 

Maar daar is niks van aan, klinkt het bij d'Alessandro. "Er waren absoluut geen afspraken, we hebben nooit onderhandeld met Bpost." Hij is er dan ook gerust in: "Ze kunnen niets vinden wat niet bestaat."

Ze kunnen niets vinden wat niet bestaat

Michel d'Alessandro - topman PPP

Ook zeggen de Franstalige krantenuitgevers erg ontevreden te zijn over de dienstverlening van PPP in Brussel. Volgens Lapresse.be, dat de uitgevers van kranten als Le Soir, La Libre Belgique en La Capitale overkoepelt, waren er de afgelopen 12 maanden meer dan 30.000 klachten over de krantenverdeling in Brussel. Veelal gaat het over kranten die te laat of helemaal niet geleverd worden.

D'Alessandro wijst erop dat dat alles te maken heeft met het beperkte budget dat Franstalige uitgevers PPP bieden voor de krantenverdeling. 

"Je gaat altijd klachten hebben", klinkt het. "Ook bij Bpost zijn er klachten. Als ze spreken over 30.000 klachten sinds begin dit jaar, wel, wij bedelen elke nacht 30.000 kranten. We hebben een kwaliteitsratio van 98 procent in Brussel, ik denk niet dat dat zo slecht is."

Je gaat altijd klachten hebben

Michel d'Alessandro - topman PPP

Hij wijst ook op een aantal specifieke veranderingen in Brussel die de bedeling niet vergemakkelijken. "In bepaalde wijken kunnen we niet meer komen met bepaalde voertuigen, de tunnels zijn gesloten 's nachts, op veel wegen mag je nu maar 30 km/u rijden." Net om die reden heeft PPP koerierbedrijf Urbeez overgenomen, om "als oplossing met elektrische cargofietsen te bedelen".

Prijs-kwaliteit

De PPP-topman maakt zich sterk dat, wanneer PPP het krantencontract zou binnenhalen, zijn bedrijf dezelfde kwaliteit zal kunnen bieden als Bpost. Opvallend: volgens bronnen van De Tijd zou het bedrijf dat willen doen aan bijna de helft van de prijs van die van Bpost. Prijs telt voor 60 procent mee bij deze aanbesteding.

Ik kan alleen zeggen dat wij het kunnen doen voor minder geld

Michel d'Alessandro - topman PPP

18 cent per stuk om precies te zijn, tegenover 32 cent bij Bpost. "Dat is wat de uitgevers betalen. Samen met de subsidies komen we aan 77 cent. Met die 77 cent kan je een goede kwaliteit leveren en heb je genoeg middelen om de hele infrastructuur op te richten." Er zal inderdaad heel wat infrastructuur moeten bijkomen: "We moeten 44 depots oprichten in heel België, maar bijna alle depots bestaan al via onze twee partners."

Heeft Bpost dan jaren te veel gerekend? Daar wil d'Alessandro geen uitspraken over doen. "Ik ga die conclusie niet zelf trekken. Ik kan alleen zeggen dat wij het kunnen doen voor minder geld."

Ik zou het niet appreciëren als ze nu hun trukendoos bovenhalen om ons toch uit te sluiten

Michel d'Alessandro - topman PPP

Stel dat hij het contract binnenhaalt, wat moet er dan volgen? "We moeten dan mensen rekruteren. Op een bepaald moment zullen we moeten samenzitten met Bpost om de transitie te bespreken en te organiseren. Ook met de uitgevers moeten we samen zitten. Dat zijn de volgende stappen."

Want, zo zegt d'Alessandro: hij blijft bereid om met Bpost samen te werken. "Voor ons is Bpost geen vijand, het is een concurrent. Maar in de wereld van kranten en magazines werkt iedereen samen met iedereen. Het is een kleine wereld. Het zal in het voordeel van beide partijen zijn om goed te onderhandelen over de transitieperiode."

En stel dat hij het tóch niet haalt? "Ik zou niet blij zijn. Op basis van de offerte en het dossier zijn we de winnaar. Dus ik zou het niet appreciëren als ze nu hun trukendoos bovenhalen om ons toch uit te sluiten. Dan gaan er zeker juridische acties volgen."

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiaGh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8xMS8yOS93YXQtaXMtcHBwLWhldC1iZWRyaWpmLWRhdC1pbi1kZS1ydW5uaW5nLWlzLW9tLWRlLWtyYW50ZW4tdGUtbW8v0gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿