De overeenkomst tussen de twee grote aandeelhouders over een boedelscheiding bij de Belgische oliereder Euronav is dinsdagmorgen met een zeer grote meerderheid goedgekeurd. 24 van de grootste olietankers worden verkocht aan scheepvaartmagnaat John Fredriksen.
De goedkeuring leidt ertoe dat de Belgische scheepvaartgroep CMB, een van de twee grote aandeelhouders, de komende maanden een verplicht overnamebod moet doen op alle aandelen die het nog niet bezit.
CMB heeft op 9 oktober een afspraak gemaakt met de Noors-Cypriotische scheepvaartmagnaat John Fredriksen, de andere grote aandeelhouder van Euronav, om zowat een derde van de huidige olietankervloot van de Belgische olierederij aan hem te verkopen voor een bedrag van 2,35 miljard dollar. In ruil verkoopt Fredriksen, die de grootste aandeelhouder was van Euronav, zijn participatie aan CMB. Dat gebeurt tegen een prijs van 18,43 dollar per aandeel. Deze prijs moet zeker moet geboden worden tijdens het verplichte overnamebod, dat wellicht eind januari zal starten.
Minderheidsaandeelhouders hadden heel wat vragen of de deal tussen Fredriksen en CMB wel in hun belang is, maar uiteindelijk stemde meer dan 97 procent in met de verkoop van 24 van de grootste olietankers van Euronav aan Fredriksen.
De topman van CMB, Alexander Saverys, kreeg dinsdagmorgen ook heel wat vragen over wat hij van plan is met Euronav. Hij wil en kan er voorlopig niet veel over kwijt, verklaarde hij. Hij hield het erbij dat de olierederij moet diversifiëren naar het vervoer van andere goederen. Als CMB zich blijft concentreren op het transport van ruwe olie houdt dat grote risico’s in, want fossiele energie zal steeds onder druk komen. Tegelijk moet de CO₂-uitstoot van de vloot zo snel mogelijk gereduceerd worden. Alexander Saverys ziet de versmelting van de waterstofactiviteiten van CMB met Euronav als een van de mogelijkheden voor zo’n CO₂-reductie.
0 件のコメント:
コメントを投稿