De gedachteMaarten Rabaey
Dat de Chinese busbouwer BYD 92 voertuigen mag leveren aan De Lijn is om meerdere redenen erg problematisch, schrijft journalist Maarten Rabaey. ‘Moeten we verwonderd zijn dat een bedrijf als Van Hool uitvlagt naar de VS of lageloonlanden?’
Niet alleen pendelaars staan straks in de kou als duizenden haltes van De Lijn worden afgeschaft ondanks ons nationale verkeersinfarct, ook onze industrie kijkt aan tegen een aderlating. De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft namelijk beslist 92 elektrische bussen te bestellen bij de Chinese busbouwer BYD. Het Chinese bedrijf kwam als goedkoopste keuze uit een openbare aanbesteding. De bussen zullen geproduceerd worden in Hongarije, de springplank waarmee het Chinese bedrijf wist deel te nemen aan Europese aanbestedingen.
De gunning van deze aanbesteding is om meerdere redenen erg problematisch.
De eerste is economisch. Grote busbouwers in Vlaanderen, zoals Van Hool en VDL, grijpen naast het contract. De gunning aan BYD zal hier ten koste gaan van banen. Alleen al deze week is 65 procent van de 2.300 werknemers bij Van Hool economisch werkloos, en dat is volgens de vakbonden een samenlevingskost waar in aanbestedingen geen rekening mee wordt gehouden.
Dit is ook een gemiste kans om onze busbouwers verder in de markt te zetten. Hoe verwachten we dat jong afgestudeerde ingenieurs hier groenetechnologiedoorbraken kunnen bereiken als we de bedrijven uit de markt duwen waar ze hun creatieve breinen kunnen aanwenden? Om dan verwonderd te zijn dat een bedrijf als Van Hool uitvlagt naar de VS of lageloonlanden.
Maar goed, de resultaten van dit soort aanbestedingen zijn nu eenmaal de harde regels van de vrije markt, klinkt het bij De Lijn. Alleen is de waarheid niet zo simpel. De Chinese elektrische-auto-industrie wordt al vele jaren véél meer en massaal van overheidswege gesteund dan de onze. Voor BYD ging het om 11 miljard euro aan leningen van staatsbanken en ongeveer 5 miljard dollar aan subsidies, stipte VUB-professor Jonathan Holslag aan. Ook mogen we niet vergeten dat China zelf zijn markt afschermt voor buitenlandse concurrentie.
Lees ook
Groene tech groeit snel in China – volgens Europa door oneerlijke concurrentie: ‘Overheidssteun? Die moet je hier niet noemen’
Hoe Vlaanderen zijn openbaar vervoer in chaos stort: ‘Nu pas beseffen politici wat ze hebben goedgekeurd’
Er is dus géén gelijk speelveld voor deze aanbesteding, in die mate dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Europa wordt ook opnieuw een bestemming voor Chinese overproductie, waardoor er sprake kan zijn van dumpingpraktijken. De EU-commissaris voor Mededinging zou dit dossier nader moeten onderzoeken.
Het is intussen cynisch dat de lachende derde in dit dossier de Hongaarse premier Viktor Orbán wordt, die op Europese Raden de vestigingen van de Duitse en Franse industrie in zijn land bedreigt om subsidies aan Hongarije te deblokkeren terwijl hij zelf in zee gaat met Chinese staatsbedrijven.
Premier Alexander De Croo (Open Vld) bezoekt van 10 tot 13 januari China, waar hij volgende week vrijdag niet enkel als Belgische premier maar ook als tijdelijke EU-voorzitter bij Xi Jinping aanschuift. Met beide petten op zal hij er moeten aandringen op een gelijk speelveld voor de Europese industrie. Als BYD op de Europese markt wil komen, zouden Van Hool, VDL en andere EU-bedrijven op de Chinese markt ook vrij spel moeten krijgen. Het risico is dat ze anders kapot geconcurreerd worden en hun knowhow wordt opgekocht, door China.
0 件のコメント:
コメントを投稿