2024年1月5日金曜日

Kritiek op beslissing van De Lijn om nieuwe elektrische bussen in China te kopen: "Goedkoop is op termijn vaak duurkoop" - VRT.be

Er komt kritiek op de beslissing van De Lijn om voor het eerst elektrische bussen te bestellen bij de Chinese busbouwer BYD. Niet alleen zijn er vragen te stellen over de kwaliteit van de bussen. Volgens China-expert Jonathan Holslag zijn er ook grote nadelen voor onze Belgische economie in het algemeen en busbouwers in het bijzonder. "Goedkoop is op termijn vaak duurkoop."

Het is de eerste keer dat De Lijn grote elektrische bussen bestelt bij een Chinese constructeur. Het Chinese bedrijf BYD is als beste keuze uit een openbare aanbesteding gekomen. Volgens De Lijn zijn de nieuwe bussen uitgerust met alle nodige comfort voor de reizigers en de chauffeurs. De 92 bussen zullen in Hongarije worden gebouwd en worden geleverd vanaf begin 2025.

De keuze voor de Chinese busbouwer is niet onomstreden. In Nederland zijn er al grote mankementen gemeld met de bussen van BYD. Buschauffeurs klagen onder meer over pols-, nek- en rugklachten door een slecht werkende stuurinrichting en verkeerd geplaatste stoelen. Volgens De Lijn zijn de bestelde bussen een verbeterde versie van het model in Nederland.

"BYD is een typisch bedrijf dat zwaar door de Chinese overheid wordt gesteund, waardoor er concurrentievervalsing is", zegt professor internationale politiek en China-kenner Jonathan Holslag (VUB). "Akkoord: de Chinese bussen zijn goedkoper om te bestellen, maar we verstoren hiermee de markt."

De Chinese bussen zijn goedkoper, maar we verstoren hiermee de markt

Jonathan Holslag, prof. internationale politiek en Chinakenner

"Daarnaast is er met busbouwer Van Hool een Belgisch bedrijf. Ze hebben het moeilijk, maar proberen een doorstart te maken door te investeren in nieuwe mensen en innovatie. Het is belangrijk voor ons industriebeleid dat we geduldig zijn en een bedrijf als Van Hool kansen en ruimte bieden. Of Van Hool de productiecapaciteit zou aankunnen, is niet duidelijk. Geduld moet een optie zijn en anders zijn er nog Europese alternatieven."

De komende maanden verwacht De Lijn trouwens al 36 nieuwe elektrische bussen van de Belgische busbouwer Van Hool en 24 van VDL. Er loopt ook nog een bestelling voor 109 gelede e-bussen bij het Italiaanse Iveco.

Goedkoop of duurzaam?

De Lijn heeft voor het Chinese BYD gekozen na een openbare aanbesteding. "Beweren dat de overheid er niets aan kan doen en dat De Lijn een zelfstandig bedrijf is dat zijn eigen beslissingen neemt: dat is een beetje gemakkelijk", vindt Holslag.

"Goedkoop kan op termijn ook duurkoop worden. Op de lange termijn wordt onze welvaart bepaald door de slagkracht van de economie en industrie. Steeds meer Europese landen zijn er zich van bewust dat prijzen op de korte termijn niet de enige factoren zijn. Je kan ook rekening houden met sociale criteria of duurzaamheid. Zo kan een duurdere optie die op langere termijn wél groeikansen en innovatie oplevert voor de lokale industrie zeker te verantwoorden zijn."

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiaWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wMS8wNC9kZS1saWpuLWJlc3RlbHQtOTItZWxla3RyaXNjaGUtYnVzc2VuLWJpai1iaWotZGUtY2hpbmVzZS1jb25zdHJ1L9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿