Het incident in de Verenigde Staten waarbij een Boeing 737 Max 9 van Alaska Airlines een zijpaneel heeft verloren is het zoveelste met de nieuwste versie van het populaire vliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Eerder waren er al twee dodelijke ongelukken met een 737 Max 8, waarop dat type wereldwijd gedurende 20 maanden aan de grond werd gehouden. Deze keer ging het om een gat in de vliegtuigromp: schijnbaar banaal, maar wel gevaarlijk.
Een gat in de romp van een vliegtuig op zo'n 5.000 meter hoogte, het is een horrorscenario voor vliegtuigpassagiers. Blijkbaar heeft een moeder aan boord van het toestel van Alaska Airlines haar kind moeten vasthouden: wellicht geen overbodige luxe, want door het drukverschil tussen de vliegtuigcabine en de ijle buitenlucht kan een cabine worden "leeggezogen".
Hoe hoger een vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk. Je lichaam kan het lage zuurstofniveau van de ijle lucht niet aan, en daarom wordt de druk in een vliegtuigcabine opgevoerd. Kwestie van te vermijden dat de passagiers flauwvallen. Gelukkig vloog de Boeing van Alaska Airlines nog maar op 5.000 meter hoogte: het drukverschil was dus minder groot dan op 10.000 meter, de hoogte waarop vliegtuigen vaak vliegen.
Naast de vlieghoogte is ook de grootte van het gat in de romp van belang. Hoe groter het gat, hoe groter de sterkte waarmee voorwerpen of mensen naar buiten worden gezogen. Het had met andere woorden erger kunnen zijn.
Het komt er nu op aan te weten te komen hoe het gat in de romp van de Boeing 737 Max 9 van Alaska Airlines is kunnen ontstaan. Dat wordt nu onderzocht door de luchtvaartmaatschappij en door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten. In afwachting houdt Alaska Airlines alle 65 toestellen van hetzelfde type aan de grond. De luchtvaartautoriteiten van de Federal Aviation Administration (FAA) houden in totaal 171 toestellen aan de grond.
Twee zware crashes met grote gevolgen
Het is niet de eerste keer dat de Boeing 737 Max het nieuws haalt met incidenten en ongevallen.
- In 2018 stortte een Boeing 737 Max 8 van de Indonesische maatschappij Lion Air neer na het opstijgen. Alle 189 inzittenden kwamen om. Het ongeluk was te wijten aan een fout in het zogenoemde MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), een sensor die de neus van het vliegtuig naar beneden duwt als dat te scherp opstijgt.
- In 2019 crashte een Boeing 737 Max 8 van Ethiopian Airlines na het opstijgen. Ook hier kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Ook hier was een fout in het MCAS de oorzaak van het ongeval.
Na die twee zware ongevallen hielden luchtvaartmaatschappijen hun Boeings 737 Max 8 aan de grond, in afwachting van een oplossing door de constructeur. Boeing besliste zelfs om de productielijn van de 737 Max 8 voorlopig stil te leggen. Het zou 20 maanden duren vooraleer alle toestellen weer als veilig konden worden beschouwd.
Boeing leed niet alleen aanzienlijke reputatieschade, maar incasseerde ook forse financiële verliezen.
Enkele incidenten
Vorig jaar moest Boeing de productie weer even stilleggen. Een toeleveringsbedrijf dat het aluminium frame van de toestellen maakt, had gemeld dat er een probleem was met twee fittingen waarmee de verticale staart van het toestel aan de achterkant van de romp wordt bevestigd. De fouten kwamen aan het licht bij een groot aantal nog niet geleverde toestellen en vormden geen bedreiging voor de vliegwaardigheid van de al afgeleverde vliegtuigen.
Vorige maand waarschuwde Boeing nog voor mogelijke problemen met het roerbedieningssysteem. Bij een routineonderhoud van één toestel was een ontbrekende moer gemeld, waardoor een bout niet helemaal vast zat.
737 van de vierde generatie
Alle hierboven vermelde ongelukken en onregelmatigheden slaan op de Max 8, de eerste versie van de Max. Het ongeluk van vandaag gebeurde met een Max 9, de verlengde versie van de Max 8, die zo'n 20 passagiers meer kan vervoeren.
De Boeing 737 Max is de vierde generatie van de populaire Boeing 737, een vliegtuig voor de middellange afstand dat Boeing al in de jaren 60 ontwikkelde. Met de eerste en de tweede generatie vloog onder meer Sabena, de zogenoemde "737 Next Generation" is hier in dienst bij TUI fly.
De Belgische tak van TUI fly vliegt ook met 7 Boeings 737 Max. "Wij vliegen met een heel ander type dan het toestel van Alaska Airlines", legt woordvoerder Piet Demeyere uit. "Wij vliegen met de Max 8. Na de twee crashes van enkele jaren geleden is de Max 8 zodanig grondig onderzocht dat het zowat het veiligste toestel ter wereld moet zijn."
"Als er ergens een incident is, komt er altijd een automatische communicatie van Boeing naar alle klanten. De vliegtuigbouwer moet altijd melden als er actie moet worden ondernomen. Nu is alleen gemeld dat wij met een ander type vliegen."
0 件のコメント:
コメントを投稿