2024年3月1日金曜日

Cultuuroorlog kostte AB InBev kwart van Amerikaanse winst - De Standaard

Het ziet ernaar uit dat de Bud Light-boycot AB InBev langdurige schade heeft toegebracht. Ook in het vierde kwartaal lagen de verkoopvolumes ver onder de doelstellingen. In het laatste trimester verkocht AB InBev in de VS 16 procent minder bier onder eigen merk dan het jaar voordien. Iets minder slecht dan in het voorgaande kwartaal, toen er 18 procent minder werd verkocht. AB InBev had gehoopt om met een hernieuwd marketingoffensief de schade te beperken, maar het effect daarvan is dus beperkt gebleven.

In het vierde kwartaal van 2023 verdiende de brouwer in de VS ongeveer een derde minder dan in 2022. Over het hele jaar gaat het om een winstdaling met 23 procent. Uit het jaarverslag blijkt dat AB InBev er vorig jaar in Noord-Amerika 1,6 miljard dollar operationele winst bij inschoot.

Boycot

Ter herinnering: rechtse influencers riepen in april op tot een boycot van het grootste Amerikaanse merk van AB InBev, Bud Light. Ze stoorden zich eraan dat Anheuser Busch, de Amerikaanse tak van de brouwer, een gepersonaliseerd promotieblikje had gestuurd naar de transgender Dylan Mulvaney. Die deed op sociale media verslag van haar leven als vrouw.

Omdat AB InBev zo’n grote groep is, verwatert de impact van de slechte resultaten in de VS op het internationale geheel. Maar ook de wereldwijde nettowinst steeg maar heel licht, en per aandeel ging de winst er zelfs op achteruit. Toch wordt het dividend gevoelig opgetrokken. Het gaat met 9 procent omhoog naar 82 cent.

Omzetstijging

AB InBev zette vooral zijn omzetstijging in de verf. Vorig jaar werd 7,8 procent meer verkocht. Per hectoliter steeg de omzet met 9,9 procent. Van de topmerken van de brouwer, Budweiser, Stella Artois, Corona en Michelob Ultra, steeg de omzet buiten de respectieve thuismarkten met 18,2 procent. Het bedrijf slaagde er ook in zijn schuldgraad terug te dringen. In 2022 waren de schulden nog 3,51 keer zo groot als de kernwinst (ebitda), een jaar later was dat 3,38 keer.

Aandeelhouders reageerden niet enthousiast op de cijfers. Het aandeel was na enkele uren handel 1,49 procent van zijn waarde kwijt. Ze reageerden vooral op de cijfers over het vierde kwartaal. “De groepsomzet dook door de Bud Light-crisis 1 procent lager tot 14,47 miljard dollar, ver onder de door analisten verhoopte 15,66 miljard”, stelde KBC vast. “De prognose voor 2024 impliceert 4 à 8 procent groei van de kernwinst, wat min of meer in lijn ligt met de groeiambitie voor de middellange termijn. Analisten hoopten echter op 9 procent groei.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDAyMjlfOTQwNjExMzXSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿