De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing en zijn leverancier Spirit Aerosystem voldeden in een aantal gevallen niet aan de vereisten voor kwaliteitscontrole bij de productie van de 737 Max-vliegtuigen. Dat is gebleken uit een zes weken durende doorlichting, zo heeft de Amerikaanse luchtvaartregulator FAA maandag gemeld.
“De FAA heeft problemen van niet-naleving vastgesteld in de productieprocescontrole, de verwerking en opslag van onderdelen en de productiecontrole”, klinkt het in een mededeling.
De audit volgde op een incident met een Boeing 737 Max 9 in januari. Bij een toestel van de maatschappij Alaska Airlines kwam toen een deurpaneel los. Het vliegtuigonderdeel zou vier cruciale bouten gemist hebben.
Na dit voorval werden in de VS alle 737 Max vliegtuigen wekenlang aan de grond gehouden en aan grondige inspecties onderworpen. Daarbij werden in meerdere toestellen losse bouten gevonden.
“Passende maatregelen”
Boeing liet maandag weten na het nieuwste FAA-onderzoek “een goed idee te hebben van wat er moet gebeuren”. Spirit zei in een verklaring met Boeing en de FAA in gesprek te zijn over “passende corrigerende maatregelen”. Boeing liet vrijdag weten interesse te hebben om Spirit over te nemen.
De FAA heeft slechts een samenvatting van de uitkomsten van het nieuwste onderzoek publiek gemaakt. De volledige audit blijft geheim zolang er nog andere onderzoeken bij Boeing en Spirit lopen naar aanleiding van het incident met de Boeing 737 Max eerder dit jaar.
De productie en ontwikkeling van de 737 Max-toestellen ligt voorlopig stil, nadat de FAA in een eerder onderzoek bij de vliegtuigbouwer concludeerde dat er “onaanvaardbare” problemen met kwaliteitsborging in de productieketen zaten.
0 件のコメント:
コメントを投稿