2023年11月10日金曜日

Betalen voor Facebook en Instagram: het kan voortaan - De Standaard

sociale media

© getty

Instagram is begonnen met het aanbieden van betaalde abonnementen in België: 10 tot 13 euro om de apps te kunnen gebruiken zonder reclame te zien. Ook op Facebook krijgen sommigen die optie gepresenteerd. Moederbedrijf Meta hoopt zich op die manier in orde te zijn met de Europese wetgeving.

Dominique Deckmyn

Dit bericht kregen Instagramgebruikers op iPhone te zien.© screenshot

‘Wil je je abonneren of wil je onze producten gratis blijven gebruiken met advertenties?’ Een erg wervende boodschap is het niet, die gebruikers van Instagram te zien krijgen. Er volgt een heel droge uitleg: wegens een verandering in de wetgeving krijgt de gebruiker voortaan ‘een nieuwe keuze’. Namelijk: ‘Abonneer je vanaf 12,99 euro per maand om je Facebook- en Instagram-accounts te gebruiken zonder advertenties’. Kies je niet voor die nieuwe optie, dan blijven de apps gratis.

De prijs die je betaalt, hangt af van het medium waarop je Facebook en Instagram gebruikt: op de websites is de prijs 9,99 euro, maar via de app is het abonnement duurder. Apple en Google rekenen 30 procent kosten aan op (haast) alles wat in hun appstores wordt verkocht en dat bedrag telt Meta er gewoon bij.

Meta laat overigens weinig twijfel bestaan over welke optie het wil dat je kiest: ‘Gratis gebruiken’ staat op het keuzescherm in helder blauw aangeduid, ‘abonneren’ in somber grijs. Meta had immers zelf weinig zin om dat betalend abonnement aan te bieden. Maar Europa zet het bedrijf onder druk. En dus had het bedrijf eind vorige maand aangekondigd, dat die abonnementsformules eraan zouden komen.

Toestemming

Om gerichte advertenties te kunnen tonen, vergaart en gebruikt Meta in zijn apps namelijk persoonlijke gegevens van zijn Europese gebruikers. Onder de Europese GDPR-wetgeving moet Meta ons daarvoor toestemming vragen.

Jarenlang heeft Meta die verplichting omzeild, door beroep te doen op een aantal uitzonderingen op de GDPR. Het stelde bijvoorbeeld dat het persoonlijke gegevens verzamelde als deel van een ‘contract’ dat zou bestaan tussen het bedrijf en zijn gebruikers. Maar in juli haalde een uitspraak van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg die pogingen definitief onderuit: Meta moet toestemming vragen van zijn gebruikers, punt.

Die toestemming moet bovendien ‘vrijwillig’ zijn, en daar knelde het schoentje: als er geen alternatief is voor ‘ja’ klikken, zonder jezelf uit te sluiten van een belangrijk communicatie-instrument als Facebook of Instagram, dan heb je geen echte keuze, vindt Europa. Je moet ook ‘nee’ kunnen zeggen tegen gegevensverzameling, en toch de app kunnen gebruiken.

Met een betalend abonnement is dat probleem de wereld uit. Al is nog niet duidelijk of de Europese instanties volledig gelukkig zijn met het plan van Meta. Sommige juristen suggereren dat als de prijs die Meta aanrekent te hoog is, de keuze toch niet helemaal vrijwillig is.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMzExMDlfOTU1ODc4NDnSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿