2023年11月4日土曜日

Kampt Apple met iPhone-moeheid? - De Standaard

Er worden nog altijd heel veel iPhones verkocht. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws: tot voor kort waren het er nóg meer. De afgelopen twaalf maanden gaven consumenten wereldwijd 200 miljard dollar uit aan nieuwe iPhones. Maar in de twaalf maanden daarvoor was dat 205 miljard dollar. Voor een bedrijf dat erom bekend staat altijd uitstekende cijfers te presenteren, waren de laatste kwartaalresultaten een tegenvaller.

Het afgelopen kwartaal zakte de omzet van alle Apple-producten samen op jaarbasis met 0,8 procent. Geen drama, zoiets kan een keer voorvallen. Maar wat beleggers ongerust maakt, is dat het al de vierde omzetdaling op rij is. Dat is de sterkste krimp sinds 2001, toen de nasleep van de dotcomcrisis het bedrijf parten speelde. Apple-topman Tim Cook waarschuwde dat ook in het laatste kwartaal van dit kalenderjaar geen omzetverbetering te verwachten valt.

Begint de wereld iPhone-moeheid te vertonen? Jarenlang kon Apple zijn resultaten opstuwen door op tijd en stond een nieuw model van zijn smartphone te lanceren. De verbeteringen, hoe klein ook, rechtvaardigden de steeds hogere prijs die consumenten bereid waren te betalen. Maar het aantal mensen dat blindelings de meest recente iPhone koopt zodra die op de markt komt, slinkt.

De goedkoopste versie van de iPhone 15, die in september werd gelanceerd, kost 969 euro. Die prijs doet menigeen besluiten nog wat langer te doen met het model dat ze op zak hebben. Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten langer blijven vasthouden aan dezelfde iPhone. In 2019 had 26 procent van de iPhone-bezitters een toestel van meer dan drie jaar oud op zak. Dit jaar is dat cijfer gestegen naar 31 procent.

Moeilijke Chinese markt

Maar het echte probleem zit volgens analisten vooral in China. De economie groeit daar steeds trager, en bovendien spelen geopolitieke factoren in het nadeel van Apple. Analisten hadden erop gerekend dat de Chinezen de afgelopen drie maanden voor 17 miljard dollar aan Apple-spullen zouden hebben gekocht. In werkelijkheid bleef het cijfer hangen op 15 miljard dollar, wat minder is dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Cook probeerde beleggers gerust te stellen in zijn toelichting bij de cijfers. ‘China is een heel belangrijke markt, en ik blijf er optimistisch over’.

Beleggers maken zich toch ongerust over de ontwikkelingen. Want een snel herstel van de Chinese economische groei zit er niet direct in. Een verbetering van de geopolitieke situatie evenmin. Hoewel China het zelf ontkent, zou het gebruik van iPhones er door de overheid ontmoedigd worden. En terwijl de Chinese concurrent Huawei in het westen wordt geboycot, doet die concurrent het op zijn thuismarkt uitstekend. Het in augustus gelanceerde nieuwe model, met een in China gemaakte microprocessor, speelt in op het patriottisme van de Chinezen. De iPhone 15 daarentegen deed het maar matig in China: de eerste omzetcijfers liggen er 6 procent lager dan van de iPhone 14.

Apple verkoopt meer dan de iPhone. De smartphones staan in voor ongeveer de helft van de omzet. De rest komt van laptops, tablets, oortjes, smartwatches, accessoires en diensten zoals Apple Music. Vooral de verkoop van laptops zit in het slop. Die zakte, vergeleken met een jaar geleden, met een derde. Analisten hadden rekening gehouden met een daling, maar niet in deze mate.

De resultaten werden bekendgemaakt na sluiting van de beurs in New York. Hoe beleggers zullen reageren, weten we vanmiddag. Op basis van de onofficiële avondhandel wordt verwacht dat het aandeel een tik van 3 procent zal krijgen. Maar Apple-beleggers mogen niet klagen: sinds begin dit jaar is het aandeel al met 42 procent in waarde gestegen.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMzExMDNfOTQwMTE2NjPSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿