2023年11月4日土曜日

Supermarkten werden ook dit jaar duurder, maar daar heeft u een oplossing voor - De Morgen

InterviewLaura Clays (Testaankoop)

Laura Clays (Testaankoop). Beeld ID/ Hatim Kaghat, Photo News
Laura Clays (Testaankoop).Beeld ID/ Hatim Kaghat, Photo News

Naar de supermarkt gaan is duurder dan een jaar geleden: de prijzen zijn er 11,5 procent hoger dan in oktober vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Testaankoop. Toch geven we er minder uit. Woordvoerder Laura Clays: ‘We zijn op alle vlakken prijsbewuster geworden’

Een gezin van twee personen spendeert gemiddeld 400 euro in de supermarkt, tegenover 413 euro vorig jaar. Dit terwijl de prijzen stegen. Eten we minder?

“Nee, mensen zijn overgestapt van merkartikelen naar huismerken. We hebben consumenten ook aangespoord om dat te doen, als tip om de prijzen naar beneden te brengen. Als we nu kijken naar wat mensen effectief in de winkelkar leggen, blijkt dat er veel goedkoper gekocht wordt. We zijn massaal op zoek gegaan naar manieren om te besparen.”

Tegelijk lijken we het ergste van de inflatie gehad te hebben, zo stellen jullie ook vast.

“Ja, dat klopt: de piek was er in maart. We zien nu een daling in inflatie. Maar die dalende trend gaat zeer, zeer langzaam. De prijzen zijn dus nog altijd aan het stijgen, alleen niet zoveel als een half jaar geleden.”

Welke producten zijn nog altijd duur?

“Groenten zijn opnieuw het felst gestegen in prijs. Zo zijn wortelen 45 procent duurder dan vorig jaar, uien 41 procent. Ook diepvriesproducten zijn duurder geworden, gemiddeld 18 procent. Diepvriesfrieten zijn zelfs 37 procent duurder geworden. Er zijn ook producten die dalen in prijs. Dat is goed nieuws, maar als we kijken naar de internationale grondstofprijzen zouden veel meer producten moeten dalen. Plantaardige olie is bijvoorbeeld 52 procent goedkoper op de internationale markt dan in maart 2022, maar in de supermarkt zijn alle frituurolies duurder dan toen.”

Heeft u hier een verklaring voor?

“Dat is voorzichtigheid van de voedingsproducenten. Ze zijn snel met het omhoog brengen van prijzen om hun eigen kosten gedekt te zien. Ze wachten liever om dit terug naar omlaag bij te stellen, omdat ze niet zo fel willen schommelen. Het hangt ook samen met prijsafspraken die producenten, dus de grote voedingsconcerns, jaarlijks maken met supermarkten. Vorig jaar lagen de prijzen best hoog en die zijn hoog gehouden. Er is vervolgens niet heronderhandeld uit voorzichtigheid. Nu zijn de onderhandelingen bezig voor nieuwe prijscontracten voor het komende jaar. We hopen dat we vanaf januari weer wat prijsdalingen kunnen zien. Hoe snel of hoeveel producenten de dalende grondstofprijzen en energieprijzen zullen doorrekenen, dat is nu de vraag.”

Doen we nu massaal aan supermarkt-hopping om de beste prijs te vinden? Zo is de recente remonte van Colruyt echt opvallend.

“We hebben niet zo’n zicht op de omzet van supermarkten, of hoeveel ze daar bij winnen. Maar we zijn op alle vlakken prijsbewuster geworden. Dat vertaalt zich zowel in de switch naar goedkopere merken als in het wat vaker opletten in welke winkel we boodschappen doen. Testaankoop onderzoekt wel hoeveel je betaalt bij welke supermarkt voor dezelfde winkelkar aan producten. Dan komt Colruyt naar voren als goedkoopste supermarkt voor A-merken en huismerken, specifiek als het om een filiaal gaat in de buurt van een Albert Heijn.”

Waarom is dat zo?

“Colruyt speelt in op de prijzen van supermarkten in de buurt, dat zijn hun rechtstreekse concurrenten. Als er een Albert Heijn vlakbij is, dan spelen ze in op de promoties van die supermarkt, die ook in de goedkope range valt. Overigens houden alle supermarkten elkaar in de gaten. Een maand geleden kwam Delhaize plots met een promotie op Nutella-potten, twee voor de prijs van één. Colruyt moet dan volgen - het is hun marketingstrategie om altijd de laatste prijzen te hebben. Maar ook andere supermarkten zetten Nutella plots in de promo. Op de dag dat de aanbieding bij Delhaize begon, zag je ook elders rijen voor hetzelfde product. Supermarkten moeten wel naar elkaar kijken, de concurrentie is groot. En dat is goed. In België zorgt dit ook echt wel voor lagere prijzen.”

Hoe staat het met de ‘koop lokaal’-trend uit het coronatijdperk: valt daar winst te halen?

“Ik durf niet zeker te zeggen dat je dan goedkoper af bent. Jammer, want lokaal kopen is duurzamer. Maar een keten als Colruyt kan op veilingen veel beter onderhandelen, zelfs met tussenpersonen die elk een procentje pakken. Maar laat dat je zeker niet tegenhouden als je het kan betalen om lokaal te kopen: het is een goede evolutie.”

Kunnen we nóg meer besparen?

“Ik denk dat er nog wel een beetje marge op zit, maar de vraag is hoeveel moeite je wil steken in het nog goedkoper boodschappen doen. We zitten al in een optimale situatie nu, waarbij mensen hard bezig zijn geweest met besparen. We kunnen moeilijk niet meer eten. Supermarkten hebben hun best gedaan om winstmarges te verkleinen, dus daar zit ook niet veel ruimte meer. Het is vooral te hopen dat we volgend jaar dalingen zien, of toch op zijn minst geen stijgingen. En verder: let altijd op promoties. Van een aantal producten - zoals wasmiddel - zegt men dat je ze nooit moet kopen als ze niet in promotie staan.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMidmh0dHBzOi8vd3d3LmRlbW9yZ2VuLmJlL25pZXV3cy9zdXBlcm1hcmt0ZW4td2VyZGVuLW9vay1kaXQtamFhci1kdXVyZGVyLW1hYXItZGFhci1oZWVmdC11LWVlbi1vcGxvc3Npbmctdm9vcn5iYzk0Y2FkNy_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿