Er zijn opnieuw plannen ingediend voor een concurrent van de Eurostar-hogesnelheidstreinen. Ditmaal gaat het om Heurotrain, dat vanaf eind 2027 treinen wil laten rijden vanuit Nederland naar Londen en Parijs (telkens via Antwerpen en Brussel).
Heurotrain, waar volgens gespecialiseerde media Nederlandse ondernemers achter zitten, meldde de verbindingen aan bij de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Concreet zou Heurotrain vanaf december 2027 willen starten op de route Amsterdam-Londen, dus door de Kanaaltunnel, met stops in onder meer Schiphol, Rotterdam, Antwerpen en Brussel. Er zouden vijftien treinen rijden per dag, in beide richtingen.
Onlangs kondigde een andere operator, Evolyn, plannen aan om Eurostar te beconcurreren in de Kanaaltunnel vanaf 2025 met een route Parijs-Londen.
Heurotrain wil voorts ook treinen laten rijden tussen Amsterdam en Parijs, opnieuw met stops in Antwerpen en Brussel. Ook dat zou concurrentie zijn voor Eurostar (meer bepaald op het vroegere Thalys-netwerk, dat nu ook Eurostar is). Hier is sprake van zestien verbindingen per dag, waarvan er twee ’s ochtends zouden vertrekken vanuit Groningen en ook stoppen in Zwolle en Almere. ’s Avonds zouden er dan twee treinen uit Parijs na Amsterdam doorrijden tot Groningen.
Aandeelhouder NMBS
Andere maatschappijen kondigden al plannen aan voor hogesnelheidstreinen op de lijn Amsterdam-Parijs, via België, zoals Qbuzz en Arriva. Die laatste nam ook Groningen op in zijn aanmelding.
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS is aandeelhouder - voor 18,5 procent - van Eurostar. Het is nog afwachten in hoeverre alle plannen de komende jaren ook gerealiseerd kunnen worden.
0 件のコメント:
コメントを投稿