2023年11月17日金曜日

Personeel Brussels Airlines dreigt met staking voor betere arbeidsvoorwaarden - De Standaard

Het gemeenschappelijk vakbondsfront bij het cabinepersoneel van Brussels Airlines heeft donderdag een stakingsaanzegging van onbepaalde duur ingediend, die ingaat vanaf 23 november. Of en wanneer er effectief wordt gestaakt (de kerstvakantie is een mogelijkheid, aldus ACV), is nog niet bekend en zal afhangen van hoe de directie reageert, klinkt het bij de liberale vakbond ACLVB. ‘De bal ligt nu in het kamp van het management’, zegt afgevaardigde Tim Roelandt.

Vertegenwoordigers van stewards en hostessen hekelen dat bepaalde collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) niet zouden worden nageleefd. Dat de directie van Brussels Airlines onlangs niet vooraf met de personeelsvertegenwoordigers hebben overlegd, alvorens de uurroosters werden gepubliceerd, ‘is de druppel die de emmer heeft doen overlopen’, aldus Didier Lebbe van CNE tegenover Belga.

Roelandt ziet bij zijn achterban de frustratie opborrelen over ‘een aantal dossiers dat maar niet opgelost raakt, terwijl er nog veel onvrede heerst over de loons- en arbeidsvoorwaarden’, zegt hij. ‘Die frustratie heeft nu een kookpunt bereikt.’ ‘Het personeel heeft daarbij het gevoel dat er niet naar hen wordt geluisterd’, vult Jolinde Defieuw van het ACV aan. Ze verwijst daarbij naar problemen met de werkdruk en het planningssysteem die niet worden opgepakt, maar ook klachten over ‘intimidatie en machtsmisbruik van enkele managers’ waar niets mee wordt gedaan.

Meest winstgevende zomer ooit

De vakbonden pikken het niet dat de loonakkoorden die in 2020, in volle coronacrisis, werden afgesloten vandaag nog gelden. Drie jaar geleden moest het bedrijf door zijn financiële problemen én de grote impact van de coronacrisis een grondige herstructurering doorvoeren, waarbij niet alleen zo’n duizendtal banen werden geschrapt, maar ook nieuwe cao’s werden afgesloten. Omdat er een faillissement dreigde gebeurden die onderhandelingen toen ‘met het mes op de keel’, zegt Lebbe.

Nu Brussels Airlines betere financiële resultaten kan voorleggen – het bedrijf heeft zijn meest winstgevende zomer ooit achter de rug en hoopt ook over heel het jaar groene cijfers in de boeken te kunnen schrijven – willen de bonden dat ook het personeel mee kan profiteren. ‘Toen er tijdens corona over een nieuwe cao werd onderhandeld, zei de directie dat er vóór 2025 geen terugkeer naar groei werd verwacht in de sector’, zegt Lebbe. ‘Maar al in 2022 knoopte het bedrijf weer aan met groei. Vandaag werkt het personeel in een hels tempo tegen een crisisloon.’

‘Geen structurele oplossingen’

De laatste stakingen van het cabinepersoneel van de luchtvaartmaatschappij dateren van december 2021 en juni 2022. De vakbonden wilden toen al de te hoge werkdruk aan de kaak stellen, en de maatschappij besliste toen bijna 700 vluchten te schrappen om de werkdruk te verlagen. ‘Maar echt structurele oplossingen bleven uit’, zegt Defieuw. Dat er ondertussen wel geïnvesteerd werd in een rebranding van de maatschappij en nieuwe vliegtuigen, voedt de frustratie bij een deel van het personeel.

Met de stakingsaanzegging willen de bonden in de eerste plaats druk zetten op de directie om weer aan tafel te komen. ‘Of er gestaakt wordt zal van hen afhangen’, besluit Defieuw. Maar de directie zelf zegt ‘verbaasd’ te zijn dat er nu eisen opduiken ‘die nog niet eerder op tafel werden gelegd tijdens de overlegmomenten die regelmatig plaatsvinden’, klinkt het in een reactie. ‘We hebben te allen tijde onze wettelijke verplichtingen nageleefd, en dat zullen we blijven doen.’

De directie zegt ‘vastberaden’ te zijn om oplossingen te vinden, om een ‘aantrekkelijke werkgever’ te blijven én de ‘kosten onder controle te houden in een zeer competitieve markt’.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMzExMTdfOTM1MzQxOTXSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿