2023年12月27日水曜日

BusinessAM van Paul Gheysens zit in wel heel vieze papieren - De Standaard

Paul Gheysens.© belga

Radiozender Business AM Radio die er mee stopt, werknemers die al vijf maanden op hun loon wachten en een schuldenput van 20 miljoen euro. MediaNation van Paul Gheysens en Wouter Verschelden verkeert in een hachelijke situatie.

Stijn Decock

De VRT berichtte dinsdagochtend dat Business AM Radio er al na een kleine twee jaar mee stopt. De laatste twee medewerkers houden er deze week mee op. De zender werd in het verlengde van zakensite BusinessAM gecreëerd. Bij BusinessAM en moederbedrijf MediaNation loopt het allesbehalve vlot. De verliezen stapelen zich op. Eind vorig jaar bedroeg de gecumuleerde schuld 20 miljoen euro. Het eigen vermogen is volgens de cijfers bij de Nationale Bank toen gezakt tot -11,5 miljoen euro. Wellicht duiken de cijfers van 2023 nog dieper in het rood. De VRT maakt ook melding van tal van medewerkers bij MediaNation die al maanden wachten op hun loon. Sommigen zouden al vijf maanden moeten wachten.

Nochtans zit achter MediaNation wel een van de opvallendste rijke mensen van België: vastgoedontwikkelaar Paul Gheysens. Hij was in 2019 bereid om geld te pompen in NewsMonkey, de onafhankelijke nieuwssite met journalist Wouter Verschelden als uithangbord en bezieler. “Verschelden wist de op imago beluste Gheysens te overtuigen dat hij in een bloeiend mediabedrijf kon investeren”, zegt een oud-medewerker van MediaNation die anoniem wenst te blijven. NewsMonkey werd ingebracht in MediaNation, dat ook de nieuwe website BusinessAM, een Vlaamse versie van Newsweek en de sites Gezond.be en Goodbye.be omvatte. De Vlaamse Newsweek werd met veel aplomb in de markt gezet door de Israëlische sucessauteur Yuval Noah Harari naar het Sportpaleis te halen. Maar een succes werd die Vlaamse Newsweek niet; na enkele edities trok MediaNation al de stekker uit het project.

Er werd vooral ingezet op BusinessAM, dat een concurrent moest worden van de website van zakenkrant De Tijd. ‘Mediafin (uitgever van De Tijd) zat met haar betalende sites in een premiumsegment voor adverteerders. Men hoopte een deel van die advertenties in te pikken’, zegt de voormalige werknemer. Het bedrijf wierf zo’n vijftien voltijdse journalisten aan om een Nederlandstalige en Franstalige zakenwebsite uit te bouwen. De artikels hebben als opvallend kenmerk dat ze opgebouwd zijn in bullet points: een soort van handige samenvatting van een zakelijk onderwerp, veeleer dan een klassiek redactioneel artikel. Wouter Verschelden vulde de site ook aan met zijn uitgesproken commentaar op de politieke actualiteit.

Dieprood

BusinessAM was eerst gratis maar werd naar verloop van tijd betalend. Er werd tien euro per maand gevraagd om de artikels te kunnen lezen. Hoeveel mensen er voor betalen is niet gekend, maar veel zullen het er niet zijn, gezien de dieprode cijfers die het bedrijf leed.

Die verliezen werden bijgepast door MediaNation en Royal Antwerp FC-eigenaar Paul Gheysens. Die verdient zijn geld in de eerste plaats via Ghelamco, een van de grootste vastgoedontwikkelaars in België en Polen. De website De Rijkste Belgen schat zijn vermogen op meer dan een miljard euro, waardoor hij zich wel dure hobbyprojecten als een voetbalploeg, een mediabedrijf of een paardenstoeterij kon permitteren. ‘Kon’, want door de hoge rente is het voor een Ghelamco veel lastiger navigeren. De hoge rente duwt de waarde van het vastgoed omlaag, en maakt de financiering van een project in aanbouw duurder. Ghelamco boekte in de eerste jaarhelft van dit jaar een operationeel verlies van 45 miljoen euro. Hij moest ook al enkele kantoortorens in Gent verkopen om de liquiditeiten aan te vullen.

Gheysens moet daarom met de kam door zijn hobbyprojecten. Een aangekondigde kapitaalverhoging van 47,5 miljoen euro bij voetbalploeg Antwerpen werd nog niet volstort. In MediaNation wil hij geen geld meer stoppen. “Bij Ghelamco schuiven de kinderen van Gheysens ook meer op in het bestuur, en die zijn kritisch tegenover de geldverspilling van de vader in niet rendabele projecten”, zegt de oud-werknemer. Hij stipt ook mismanagement aan waarom BusinessAM niet van de grond kwam. “Er werd geen rechtlijnige strategie aangehouden bij het management. Er werd van alles opgestart en weer gestopt. Zo kan je geen mediabedrijf uitbouwen”.

Bij MediaNation is nog niemand bereid gevonden voor commentaar.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMWh0dHBzOi8vd3d3LnN0YW5kYWFyZC5iZS9jbnQvZG1mMjAyMzEyMjZfOTQzNzQ1NTbSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿