2023年12月31日日曜日

Na chaotische dag rijden Eurostar-treinen van en naar Londen weer, maar problemen lijken niet helemaal opgelost - VRT.be

De Eurostar-treinen zullen vandaag opnieuw rijden. In Londen, Brussel en Parijs zijn vandaag honderden mensen gestrand, nadat Eurostar alle 41 ritten moest schrappen door een ondergelopen tunnel in het Verenigd Koninkrijk. Toch blijken de problemen niet volledig opgelost. Gestrande passagiers getuigen dat ze ook vandaag niet meekunnen, ondanks dat ze hadden omgeboekt.

Na een chaotische dag gisteren, meldt Eurostar dat de treinen vandaag wel weer zullen rijden. In een statement aan Sky News laat het bedrijf weten dat de overstroming onder controle is, waardoor de treindienst kan hernemen. Wel waarschuwt Eurostar voor vertragingen omdat er nog snelheidsbeperkingen van kracht zullen zijn.

"Het zal zeer druk zijn in onze stations door de storing", voegt het bedrijf toe op X. "Als je je rit liever verplaatst naar een andere dag of een terugbetaling wilt, kan dat."

Sommige reizigers konden gisteren toch hun reis omboeken naar vandaag, maar bij de eerste rit vanmorgen vanuit Brussel-Zuid bleek dat die trein overboekt was. "De check-in is hier afgelopen, dus we kunnen niet meer mee. Zonder enige informatie. We hopen dat we met de trein van 11 uur mee kunnen", klinkt het bij een teleurgestelde reiziger.

Voor alle actuele informatie over de dienstregeling kan u terecht op de website van Eurostar.

Veel reizigers van en naar Londen waren er gisteren aan voor de moeite. Na uren wachten op nieuws over hun treinreis, liet Eurostar weten dat er door een ondergelopen tunnel geen treinen zouden rijden. In totaal werden 41 ritten geschrapt.

Alternatief?

Vlaming Mats Ceusters zit vast in Londen. Hij zou gisterenmiddag de trein nemen naar Brussel, maar die is dus geschrapt. "Wij zijn meteen gaan zoeken naar andere oplossingen."

"Vandaag zal het ons niet lukken om naar huis te gaan. We hebben morgenavond nog een Flixbus kunnen boeken, maar die rijdt op oudjaarsnacht. We gaan cava meenemen op de bus om toch een beetje te kunnen vieren, maar het is uiteraard jammer." Ceusters zegt dat er vanuit Eurostar nauwelijks opties werden aangeboden om morgen met de trein naar huis te komen. "We moeten dus ook een extra nacht boeken."

Ook Nederlanders Robbrecht Van Cauwenberghe en zijn vriendin zien hun nieuwjaarsplannen in duigen vallen. "Normaal zouden we vandaag teruggaan naar ons huis in Amsterdam om daar morgen oud- en nieuwjaar te vieren. Maar dat gaat helaas niet door omdat er geen enkele mogelijkheid is om naar huis te gaan. Alle alternatieven, zoals boten, bussen en andere treinen zijn volzet of geschrapt. Daardoor moeten we noodgedwongen nieuwjaar vieren in Engeland. Pas op 1 januari rijdt de eerstvolgende Eurostar met beschikbare plaatsen."

Robbrecht en zijn vriendin zullen nieuwjaar niet in Amsterdam, maar Londen moeten vieren.

Ook Davy Bracke is gestrand in Londen. "We hebben nog een hotel voor vannacht. We hebben geen idee waar we daarna gaan overnachten, want we kunnen pas op 2 januari terug."

Marsha Manneels heeft een vlucht naar Düsseldorf geboekt om toch maar thuis te geraken. "Mijn dochter is een zangeres en heeft morgen een optreden. Dus we moeten terug zijn. In totaal zijn we 600 euro extra kwijt door deze omstandigheden."

"De ferry vanuit Dover, de Flixbus en de Eurostar van morgen waren allemaal volgeboekt", zegt ook Karen Nijs. "Wij zijn onderweg naar Birmingham om daar te overnachten. Morgen nemen we een vliegtuig richting Düsseldorf. Daar komt familie ons afhalen, waardoor we nog oudjaar kunnen vieren met onze vrienden."

Ondergelopen tunnel door stormweer

Door stormweer in het Verenigd Koninkrijk is een tunnel overstroomd vlak bij het station Ebbsfleet International. Die tunnel loopt onder de rivier de Thames en is belangrijk voor de hogesnelheidstreinen van Eurostar.

De tunnel wordt ook gebruikt door het lokale Southeastern Railway. Die laat al weten dat hun treinen niet zullen rijden vanuit Londen St. Pancras International "tot het einde van de dag".

"Het personeel is er mee bezig geweest en sommige diensten hadden gisteravond vertraging, maar om 4 uur vanochtend hebben ze besloten om er helemaal geen treinen doorheen te laten rijden", zegt Simon Calder, mobiliteitsexpert van The Independent aan Sky News.

HS1, het bedrijf dat de spoorlijn uitbaat, is al sinds de nacht van vrijdag op zaterdag in de weer om de sporen weer vrij te maken, maar stuiten op een "ongeziene hoeveelheid water".

"Eurostar betreurt ten zeerste de onvoorziene problemen die onze klanten en diensten hebben ondervonden. We begrijpen dat dit een cruciaal moment is om thuis te geraken aan het einde van de feestdagen en in de aanloop naar Nieuwjaar. We doen er alles aan om de situatie recht te zetten", klinkt het in een schriftelijke verklaring van Eurostar aan VRT NWS.

Voor reizigers die de Kanaaltunnel tussen Calais en Dover gebruiken - om bijvoorbeeld met de wagen de reis te maken - zijn er geen problemen. Die dienstverlening is niet verstoord.

Voor meer informatie kan u terecht op de website van Eurostar.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiTWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyMy8xMi8zMC9ldXJvc3Rhci1zdG9yaW5nLW92ZXJzdHJvbWluZy10dW5uZWwv0gEA?oc=5