2023年12月31日日曜日

Echtpaar verkoopt huis om droomcruise te maken, maar hun reis wordt op laatste nippertje geannuleerd: “Wij zijn dakloos” - Het Belang van Limburg

Drie jaar op een cruiseschip wonen en de wereld rondreizen. Het is voor velen een ultieme, maar onbetaalbare droom. Ook voor Kara en haar man Joe Youssef (allebei 36): ze zijn geen miljonairs, maar wilden de reis absoluut maken. Omdat het een unieke kans was om alle hoeken van de wereld te zien en drie jaar lang in luxueuze omstandigheden te reizen, zonder zorgen.

Zeven continenten zouden ze aandoen, 140 landen, 382 havens wereldwijd. Een ongeziene kans.

De Amerikaanse hulpverlener en zijn vrouw verkochten hun huis in Ohio om de exclusieve reis te kunnen maken. Want met hun spaarcenten kwamen ze niet toe om een ticket te kopen. De prijzen waren dan ook stevig: ruim 80.000 euro per persoon voor een binnenhut en tot bijna 900.000 euro voor een suite over het bovendek. Inclusief eten en drank, poets- en wasdienst.

Ze keken er enorm naar uit en hadden een groot afscheidsfeest gegeven voor familie, vrienden en collega’s. Drie jaar van huis is niet niets.

Op 1 november zou Life at Sea, dat de exclusieve reis organiseerde in opdracht van de rederij, vanuit Istanbul vertrekken voor de drie jaar durende trip over de grote wereldzeeën.

Kara en Joe toen ze nog geloofden dat het schip zou uitvaren© Facebook

Toch maakten Kara en Joe zich aanvankelijk weinig zorgen toen de vertrekdatum werd uitgesteld. Ze hadden niets dan goede kritieken gelezen over de maatschappij. “En de uitleg die ze ons gaven, leek oprecht. Ze wilden niet vertrekken voor alles perfect in orde was. Dus ja, daar hadden we wel begrip voor en de andere reizigers ook, denk ik”, zegt Kara.

Schip voldeed niet

Half november communiceerde de maatschappij naar alle deelnemers toe dat de vertrekdatum nog eens werd verschoven. De MV Gemini, het cruiseschip dat drie jaar lang hun thuis zou worden, was niet voldoende uitgerust voor de 1.095 dagen durende reis te maken, ondanks een grondige en peperdure renovatie, klonk het. Maar geen nood, er werd naar een oplossing gezocht en het vertrek was zeker nog voor november.

Robert Dixon, een reisplanner die door verschillende miljonairs was ingeschakeld, had toen de bui al een beetje zien hangen. Hij kreeg in oktober geen toegang tot het schip. Bij zulke grote reizen gaat hij meestal vooraf een kijken, om zeker te zijn dat zijn klanten waar krijgen voor hun geld. Normaal is dat nooit een probleem, maar dit keer moest hij aan de kade blijven. Meer nog, een ingenieur vertelde hem toen dat het schip niet eens genoeg brandstofvoorraad kon meenemen om de Atlantische Ocaan over te steken. Toch wilden zijn klanten absoluut vertrekken. Ze hadden al meer dan de helft van het bedrag betaald en wie afhaakte, zo liet de organisatie weten, zou een pak centen verliezen.

Mikael Petterson en Vedat Ugurlu, twee ondernemers die achter het project zaten, kregen ook onderling ruzie. Petterson werd de laan uitgestuurd. “Er kan er maar een de kapitein zijn”, communiceerde Ugurlu.

Minder passagiers

Ondanks alle problemen en geruchten die de kop begonnen op te steken, betaalden Joe en Kara toch het saldo voor de reis, die met een ander schip zou gebeuren. De MV Lara was een ouder, maar groter cruiseschip met 627 hutten. Nog voor december zouden ze uitvaren, maar dan vanuit Rotterdam.

Dat er kort voor vertrek slechts 111 hutten verkocht waren omdat het vorige schip veel kleiner was, was volgens de organisatoren geen probleem. Wat er ook gezegd werd, de reis ging sowieso door.

Tot grote baas Ugurlu een paar dagen voor het officiële vertrek met slecht nieuws kwam. Enkele investeerders hadden zich terugtrokken vanwege de onrust in het Midden-Oosten. Er werd met man en macht naar een oplossing gezocht. Maar nieuwe investeerders werden niet gevonden zodat finaal de droom van al die honderden passagiers aan diggelen werd geslagen: de exclusieve cruise viel in het water. Alles werd geannuleerd. “Maar iedereen krijgt zijn centen terug”, klonk het.

Terugbetalingen

Passagiers werd wel gevraagd overeenkomsten te ondertekenen om de terugbetalingen over drie maanden te spreiden, van december 2023 tot en met februari 2024.

Maar de eerste deadline is intussen verstreken en slechts enkele passagiers ontvingen geld. De Youssefs hebben tot op vandaag geen euro gezien.

Een andere passagier, de gepensioneerde maatschappelijk werker Mary Rader, zei dat ze niet verwacht dat ze de 80.000 euro die ze al betaald had, zou terugzien.

De organisatie betaalde wel de tickets van de passagiers naar huis. Als ze nog een huis hebben. De Youssefs logeren voorlopig bij familie. “We zijn dakloos. Ons huis is verkocht, we zijn blut. Onze droomcruise is geëindigd in een nachtmerrie”, zegt Kara.

“Ik ben heel verdrietig en boos. Ik had gepland dat de komende drie jaar van mijn leven een sprookje zouden zijn”, zegt ze.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmhidmwuYmUvY250L2RtZjIwMjMxMjMwXzk1OTE2NzY40gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿