2023年12月16日土曜日

Van Thillo haalt vooral schaalvoordeel binnen met RTL Nederland: 'Het zou me niet verbazen dat DPG Media Telenet straks uitkoopt bij Streamz' - De Morgen

AnalyseMedia

Renze Klamer in het decor van zijn talkshow Renze.  Beeld Brunopress
Renze Klamer in het decor van zijn talkshow Renze.Beeld Brunopress

Mediagroep DPG Media, uitgever van onder andere De Morgen, wil televisiebedrijf RTL Nederland overnemen. Daarmee zou een lang gekoesterde televisiedroom van topman Christian Van Thillo in vervulling gaan. DPG Media legt voor de overname, die nog goedgekeurd moet worden door de concurrentiewaakhond, een bedrag van 1,1 miljard euro op tafel.

Twintig jaar geleden keek DPG Media, dat toen nog De Persgroep heette, voor het eerst voorzichtig over de grens. Het bedrijf lijfde in die periode met Het Parool een eerste Nederlandse titel in. In de jaren nadien werd de Nederlandse poot aangevuld met nog meer krantentitels, magazines, een radiozender en een reeks internetdiensten. Slechts één vakje bleef leeg: televisie. Maar daar komt nu verandering in.

DPG Media had al langer interesse in de Nederlandse RTL-zenders. In 2021 kwam het ei zo na tot een akkoord, maar John de Mol en zijn Talpa-groep gooiden roet in het eten. De Mol snoepte de deal van Van Thillo af maar botste uiteindelijk op een njet van de mededingingsautoriteiten. De nieuwe tv-groep zou De Mol een te grote macht geven op de markt voor tv-advertenties. De bal belandde zo opnieuw in het kamp van Van Thillo die met enige vertraging nu toch zijn slag thuishaalt.

Daarmee wordt in Nederland het voorbeeld van Vlaanderen gevolgd, waar DPG Media eigenaar is van de VTM-zenders. Ook in Wallonië is het bedrijf al actief op de tv-markt sinds het in 2021 samen met uitgeversgroep Rossel de Belgische activiteiten van RTL binnenhaalde. Door in Nederland ook televisie aan het aanbod toe te voegen, verhoogt DPG Media zijn slagkracht op de adverteerdersmarkt. Adverteerders kunnen makkelijk een campagne over alle media heen uitrollen. Het combineren van al die media laat DPG Media ook toe om meer data te verzamelen over hun gebruikers om gepersonaliseerde reclame te perfectioneren. Dat moet DPG Media wapenen in de strijd tegen spelers als Google of Facebook.

De verraders

Ook bij het maken van tv-programma’s biedt de overname voordelen. Niet dat VTM en RTL nu massaal schermgezichten gaan uitwisselen of enkel nog Nederlands-Vlaamse programma’s zullen maken. “Zowel VTM als RTL zijn heel sterk in het maken van lokale content”, zegt Dirk Lodewyckx, algemeen directeur radio, tv en streaming bij DPG Media. “Net daarmee maken we het verschil met internationale spelers als Netflix en Disney. Het zou gek zijn dat overboord te gooien.” Het bundelen van de krachten zal vooral achter de schermen gebeuren. Bij de productie van programma’s als De verraders bijvoorbeeld, waar nu al kosten voor crew en locatie werden gedeeld. Dat soort constructies wil men in de toekomst vaker opzetten.

Hoofdkantoor van RTL. Beeld ANP XTRA
Hoofdkantoor van RTL.Beeld ANP XTRA

Maar de grote winst is te vinden op digitaal vlak. Het ontwikkelen van nieuwe apps en digitale platformen kost handenvol geld. “Wanneer Netflix een nieuwe app ontwikkelt, rollen ze die met één druk op de knop uit over heel de wereld”, legt Lodewyckx uit. “Lokale spelers moeten dezelfde investeringen doen - de kijkers verwachten hetzelfde kijkgemak -, maar voor een veel kleiner publiek. Net daarom is schaalgrootte zo belangrijk. Door de overname van RTL kunnen we die ontwikkelingskosten over meer zenders spreiden.”

In Vlaanderen is er onder de noemer News City ook een nauwe samenwerking tussen de nieuwsredacties van VTM en van Het Laatste Nieuws. In Nederland zou zo’n samenwerking tussen de nieuwsdienst van RTL en de DPG-kranten voorlopig niet in de plannen staan. Er wordt markt per markt gekeken naar de beste manier van samenwerken, klinkt het. Daarbij wordt verwezen naar Wallonië, waar ook werd gespeculeerd over een samenwerking tussen de Rossel-kranten en de RTL-nieuwsdienst. Daar is tot op vandaag nog geen aanzet toe gegeven.

Al is het de vraag of dat zo zal blijven. “Natuurlijk zeggen ze nu dat ze dat niet van plan zijn”, zegt Jonathan Hendrickx, postdoctoraal onderzoeker in journalistieke studies. “Maar het lijkt me logisch dat er zulke samenwerkingen komen. Het zou ook erg inefficiënt zijn om met Videoland en Streamz twee videoplatformen te houden. Het zou me niet verbazen dat DPG Media Telenet (de mede-eigenaar van Streamz, PD) gaat uitkopen om de twee te fusioneren.”

Machtsblok

De overname moet nog goedgekeurd worden door de Nederlandse mededingingsautoriteiten. Bij DPG Media zien ze die beslissing met vertrouwen tegemoet. Anders dan bij de overnameplannen van John de Mol ontstaat er deze keer geen machtsblok op de tv-markt. Met de Talpa-zenders heeft DPG Media immers nog een stevige commerciële concurrent.

Lees ook

‘Televisieprogramma’s moeten steeds grootser, spectaculairder én duurder worden’: wat betekent de overname van RTL Nederland door DPG Media?

Wat niet betekent dat de expansieplannen van DPG Media geen vragen oproepen, vooral omdat ook die andere grote Belgische uitgever Mediahuis (De Standaard, Het Nieuwsblad) met De Telegraaf, NRC Handelsblad en wat regionale bladen er een fors stuk van de markt in handen heeft. “Op den duur blijft er niet veel marge meer over natuurlijk”, zegt Hendrickx. “In Nederland heb je - naast de Belgen - nog de NPO, Talpa en wat kleinere kranten. Dat is alles.”

Eenzelfde geluid horen we bij Mathilde Sanders, die mediaonderzoek doet aan Universiteit Utrecht. “Voor DPG Media is deze overname uiteraard goed om nog meer de krachten te bundelen en zo op te boksen tegen de grote techspelers. Maar voor de pluriformiteit is het minder goed nieuws dat zoveel mediatitels in één huis komen te liggen. Vroeger werd er ook veel strenger toegekeken op dit soort concentraties, nu kraait geen haan er nog naar. Blijkbaar moeten we dit accepteren om de oude mediabedrijven overeind te houden.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMitwFodHRwczovL3d3dy5kZW1vcmdlbi5iZS90di1jdWx0dXVyL3Zhbi10aGlsbG8taGFhbHQtdm9vcmFsLXNjaGFhbHZvb3JkZWVsLWJpbm5lbi1tZXQtcnRsLW5lZGVybGFuZC1oZXQtem91LW1lLW5pZXQtdmVyYmF6ZW4tZGF0LWRwZy1tZWRpYS10ZWxlbmV0LXN0cmFrcy11aXRrb29wdC1iaWotc3RyZWFten5iYzlhOTQzYy_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿