2024年2月12日月曜日

'Het wordt gezien als een vuilbak': waarom steeds minder jongeren Tinder gebruiken - De Morgen

AchtergrondDatingapps

null Beeld Thinkstock
Beeld Thinkstock

Nog op zoek naar een date voor Valentijn? Steeds minder mensen doen daarvoor een beroep op een datingapp als Tinder. De tijd die gebruikers er doorbrengen is afgenomen, het aantal klachten is gestegen en de beurskoers neemt een duikvlucht. Hoe komt dat?

“Hier een serieuze match vinden is net zo zeldzaam als de loterij winnen.”

“Verschrikkelijke app de laatste tijd! Sinds een paar weken word je in de app elke dag overspoeld met de meest wazige profielen van dubieuze afkomst.”

“Ze laten je betalen, vervolgens zorgen ze ervoor dat je de app niet meer in kunt en de klantenservice doet alsof ze geen Nederlands kunnen lezen.”

Uit deze kleine bloemlezing van reviews op de beoordelingswebsite Trustpilot blijkt dat Tinder momenteel niet echt veel gebruikers gelukkig stemt. Op een gemiddelde van 3.075 reviews haalt de datingapp een score van 1,2 op 5, waarbij 1 het absolute minimum is. Niet bepaald om over naar huis te schrijven.

En als de gebruikers niet tevreden zijn, dan vertaalt zich dat in de financiële resultaten. Zo is een aandeel van Match Group, het bedrijf boven Tinder, momenteel nog maar 32 euro waard. Drie jaar geleden, op zijn hoogtepunt, was dat nog vijf keer zoveel.

Uit cijfers van de dataprovider data.ai blijkt dat de datingapps nog altijd veel worden gedownload, maar het aantal uren dat gebruikers spenderen daalt al jaren: van 13,5 miljoen uur in 2020 naar 10,7 miljoen in 2023.

De problemen bij Tinder zijn symptomatisch voor de hele sector van de datingapps. Zo kwam het vrouwvriendelijke Bumble in november vorig jaar met teleurstellende resultaten. Het verlaagde de omzetverwachting voor het vierde kwartaal, wat tot heel wat personeelswissels heeft geleid.

Corona-effect

Vreemd, net nu we dachten dat onlinedaten het nieuwe normaal was geworden. Er zijn verschillende verklaringen voor de tanende populariteit. Enerzijds is er het corona-effect. Waar de pandemie onlinedaten een echte boost gaf, zien we daarna een tendens om elkaar opnieuw zo veel mogelijk te ontmoeten op café, restaurant of via gemeenschappelijke vrienden of gedeelde hobby’s. “Mensen hebben begrepen dat ze elkaar liever persoonlijk ontmoeten dan door te swipen door profielen op een telefoon”, zegt Dustin Sitar, wedding planner bij The Groom Club, in Newsweek. “Een date persoonlijk ontmoeten voelt veel echter aan omdat je zo onmiddellijk iemands persoonlijkheid leert kennen.”

Ander probleem is de jeugd die afhaakt, wat we ook in de cijfers terugzien. Amerikaans onderzoek bij studenten in het hoger onderwijs heeft uitgewezen dat 79 procent van hen helemaal geen datingapps meer gebruikt, ten opzichte van 50 procent in 2019. Dat heeft ook iets te maken met de apps zelf; 90 procent van de jongeren gaf bij het Britse onderzoeksbureau Savanta aan dat ze gefrustreerd zijn als ze zulke apps gebruiken. Ze vinden het moeilijk om een conversatie te starten en krijgen allerlei vreemde berichten.

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Of ze merken dat de match die het algoritme genereert toch niet zo perfect is als Tinder wil doen uitschijnen. Deze apps moeten ook geld verdienen. Dat kan enkel maar als ze zoveel mogelijk gebruikers hebben. Zij hebben er met andere woorden weinig belang bij dat iemand meteen bij de eerste swipe zijn levenspartner vindt, wat ze je ook willen doen geloven.

“Dat is het fundamentele probleem van elke datingapp: als ze te goed zijn, zijn ze meteen een klant kwijt”, zegt computerwetenschapper Jeroen Baert. “Onderliggend heeft ook dat te maken met een groeiende tendens bij techbedrijven. Ze krijgen bij de opstart veel geld om op te brassen, maar op een bepaald moment moeten ze ook aan een verdienmodel gaan denken. Dat gebeurt dan via allerlei betalende voordelen.” Ook dat stuit op veel weerstand bij de gebruikers.

Zo lanceerde Tinder eind vorig jaar Tinder Select, een vipformule waarvoor je 464 euro per maand moet neertellen. Zo kan je twee keer per week naar iemand een privébericht sturen zonder eerst een match te hebben, je verschijnt als viplid zeven dagen lang bij gebruikers die jij geliket hebt en je zal ook vaker verschijnen bij de populairste leden van de datingapp.

Baert haalt nog een ander probleem aan. “Mijn jongere vrienden zien Tinder meer en meer als een vuilbak: een app voor snelle contacten, maar niet voor een serieuze relatie.”

Daten met cv

Verder is er nog de concurrentie tussen de datingapps zelf, die elk een eigen niche proberen af te bakenen. En dat veroorzaakt nervositeit in de sector. Beleggers houden hun handen af van Tinder en andere datingapps. Zoals we al eerder gezien hebben bij sociale media als Facebook, dat helemaal genegeerd wordt door Gen Z, en Instagram, dat door de jongeren steeds meer links wordt gelegd, hebben ze wellicht ook hun houdbaarheidsdatum overschreden.

Baert: “Dat speelt zeker een rol. Hoe meer mensen een bepaalde app gebruiken, hoe meer mainstream die wordt. Het edgy kantje is eraf. Heel wat singles die op zoek zijn, hebben het ook al eens geprobeerd. Tinder zal zich met andere woorden moeten heruitvinden.”

Het kan ook gewoon op de ouderwetse manier. Zo is er nu een trend in de Verenigde Staten om een date-me-doc te maken, een soort van cv in Word met daarin je persoonlijke informatie, waarnaar je op zoek bent in een date en alle andere info die een potentiële date van jou mag weten. Die wordt gedeeld in Google docs. Er zijn nu al databases, waarin al deze documenten worden verzameld.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMieGh0dHBzOi8vd3d3LmRlbW9yZ2VuLmJlL25pZXV3cy9oZXQtd29yZHQtZ2V6aWVuLWFscy1lZW4tdnVpbGJhay13YWFyb20tc3RlZWRzLW1pbmRlci1qb25nZXJlbi10aW5kZXItZ2VicnVpa2VufmI0ZmU4MjFhL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿