Volgens het Duitse vakblad Automobilwoche dreigt de sluiting van Audi Brussels. De autofabriek in Vorst, die de voorbije decennia al meerdere crisissen overleefde, zou bij een wereldwijde herstructurering geen productie meer toegewezen krijgen. Het gerucht voedt de onrust bij de christelijke vakbond, die morgen de directie om uitleg zal vragen.
De sluiting van Audi Brussels, waar zowat 3.000 werknemers aan de slag zijn, zou passen in een wereldwijde herschikking van de productie bij Audi en moedergroep Volkswagen. Dat schrijft Automobilwoche in zijn editie van maandag, waar het persbureau Reuters een voorbericht van maakte. Audi zou zijn productie in Europa willen verminderen, waardoor de fabriek in Vorst overbodig wordt.
Audi Brussels bouwde vorig jaar 53.555 elektrische wagens. Het gaat bijna uitsluitend om het model Q8 e-tron. Er zijn volgens Automobilwoche plannen binnen het bedrijf om die Q8 e-tron niet langer in België te produceren, maar in Mexico en China.
Doordat er in Vorst maar één model van de band rolt, is de fabriek kwetsbaar voor een sluiting. De huidige toewijzing loopt normaal gezien nog tot 2027. Voor de periode daarna was men dus sowieso op zoek naar een nieuw model om te maken. De fabriek hoopte op een rol als ondersteunende fabriek voor de Q4, maar de zusterfabriek in het Duitse Zwickau kan de vraag vooralsnog alleen aan.
Vakbond ongerust
De woordvoerder van Audi Brussels, Peter D'hoore, zegt niet te reageren op geruchten. Toch brengen de berichten ongerustheid teweeg, zegt ACV-vakbondsman Ronny Liedts tegen VRT NWS. Hij merkt op dat de volumes in de fabriek nu al dalen. Dat de band de komende twee weken stil zal liggen, heeft officieel te maken met een onderdelentekort maar volgens de vakbondsman daalt ook de verkoop van het model.
"We zijn met de directie aan het bekijken hoe we de fabriek de komende jaren gaan inrichten. De vraag is wat er vanaf 2027 zal gebeuren. Het is duidelijk dat er te veel personeel zal zijn", zegt Liedts. Hij vreest voor de ongeveer 500 interim-werknemers. Daarnaast werken bij Audi in Brussel bijna 3.000 mensen.
Als Vorst vanaf 2027 geen nieuw model zou krijgen, zou dit het einde van de fabriek betekenen, schetst Liedts het slechtste scenario. Verder wil hij niet vooroplopen op het nieuws waarover nu geschreven wordt in de Duitse pers. Naar aanleiding van deze berichtgeving zal de vakbond morgen wel duidelijkheid vragen aan de directie.
VW Vorst
Het is niet de eerste keer dat er over een sluiting van de autofabriek in Vorst gespeculeerd wordt. Dat was in 2005-2006, toen de fabriek nog Volkswagen Vorst heette, ook al het geval. Audi, een zustermerk van VW, bracht toen soelaas. Vorst mocht het compacte stadswagentje A1 bouwen en werd omgedoopt tot Audi Brussels.
De historische wortels van de fabriek gaan terug tot een koetsenfabriek van de bekende zakenfamilie D'Ieteren in de negentiende eeuw. De moderne autoproductie begon onder impuls van Pierre D'Ieteren enkele jaren na de Tweede Wereldoorlog. Vandaag is D'Ieteren nog steeds de officiële verdeler van de merken van Volkswagen in België, waaronder Audi.
0 件のコメント:
コメントを投稿