2024年2月6日火曜日

Parijzenaars stemmen voor verdrievoudiging van parkeertarieven voor SUV's, voorlopig geen plannen voor in ons land - VRT.be

In Parijs zullen bestuurders van SUV’s fors meer moeten betalen om te parkeren. Daarover hebben de inwoners van de Franse hoofdstad zich uitgesproken in een referendum. 54,55 procent van de stemmers toonde zich voorstander van een tariefverhoging voor zware auto’s. Bij ons zijn er voorlopig geen soortgelijke plannen.

Binnenkort zullen bestuurders van SUV's in Parijs meer moeten betalen voor een parkeerplaats in de stad. Dat is vandaag beslist in een volksraadpleging waaraan 5,68 procent van de 1,3 miljoen Parijzenaars zou hebben deelgenomen. 

Het voorstel om bestuurders van grote, zware auto’s extra te laten betalen, komt van burgemeester Anne Hidalgo. De extra parkeerkosten zullen gelden voor gewone of hybride auto’s die meer wegen dan 1.600 kilogram, of 2.000 kilogram voor volledig elektrische auto’s. 

18 euro per uur

Concreet zullen eigenaars van dergelijke, zware auto’s 18 euro per uur moeten betalen om te parkeren in de centrale arrondissementen van Parijs. Daarbuiten zou het 12 euro per uur worden.

De regel geldt niet voor inwoners van Parijs, mensen die werken in de hoofdstad en mensen met een handicap. 

Vervuilend en onveilig

"Hoe groter, hoe meer vervuiling", zo rechtvaardigde de socialistische burgemeester begin december haar voorstel. Het verhoogde tarief moet de overlast van SUV's beperken. Burgemeester zegt dat ze de nieuwe tarieven tegen 1 september wil invoeren.

Het toegenomen aantal grote auto's in Parijs leidt volgens de stad tot vervuiling, veiligheidsrisico's en een oneerlijke verdeling van de openbare ruimte. 

Ongelukken met SUV's zijn volgens het stadsbestuur van Parijs twee keer zo dodelijk voor voetgangers als met gewone auto's. Uit een recent rapport van ngo Transport & Environment bleek nog dat auto's van alle categorieën de voorbije jaren geleidelijk breder, langer en zwaarder werden.

Plannen bij ons?

Brussel heeft vorig jaar een studie aangevraagd om na te gaan wat de impact van SUV-wagens in de stad precies is, of en hoe ze uit de stad kunnen worden geweerd. De resultaten worden eind februari verwacht.

"We zullen bekijken welke opties er uit het onderzoek komen en dan een standpunt innemen. Maar een beslissing zal er wellicht deze legislatuur niet meer komen", klinkt het op het kabinet Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

In de provinciehoofdsteden Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt en Leuven zijn er voorlopig geen plannen tegen SUV's. Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) maakt zich naar eigen zeggen wel zorgen over auto's die steeds groter worden.

"Er staan voorlopig geen maatregelen op de planning, maar we kunnen er wel op toezien dat mensen reglementair parkeren en beboeten als dat niet het geval is. Ook grote, brede auto's moeten binnen de lijnen parkeren. En de parkeervakken gaan we in geen geval verbreden."

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiaWh0dHBzOi8vd3d3LnZydC5iZS92cnRud3MvbmwvMjAyNC8wMi8wNC9wYXJpanplbmFhcnMtc3RlbW1lbi12b29yLXZlcmRyaWV2b3VkaWdpbmdlbi12YW4tcGFya2VlcnRhcmlldmVuL9IBAA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿