2024年2月6日火曜日

Spuwen na Parijs ook Belgische steden SUV's uit? - De Morgen

NieuwsMobiliteit

De Parijse burgemeester Anne Hidalgo tijdens het referendum over SUV's in de stad. Beeld AFP
De Parijse burgemeester Anne Hidalgo tijdens het referendum over SUV's in de stad.Beeld AFP

Wie zijn of haar SUV in Parijs wil parkeren, zal daar voortaan drie keer meer voor moeten betalen. Het referendum waarin Parijzenaars zich daarmee akkoord verklaarden, kan ook bij ons een kantelmoment zijn.

Achttien euro per uur. Dat is hoeveel Parijzenaars vinden dat mensen van buiten de Franse hoofdstad moeten betalen om met hun zware SUV te parkeren in het centrum van de stad. Parkeren ze in een van de omringende arrondissementen wordt dat 12 euro per uur. Dat geldt voortaan zo voor gewone of hybride wagens vanaf 1.600 kilogram en elektrische wagens vanaf 2.000 kilogram. Mensen die in de stad wonen of komen werken of die een beperking hebben, vallen niet onder de nieuwe verplichtingen.

De Parijse burgemeester Anne Hidalgo had die regeling al even aangekondigd maar legde ze afgelopen zondag ter goedkeuring voor in een referendum. Iets meer dan de helft van de stemmers ging akkoord. Achilleshiel van het referendum is dat slechts 5,7 procent van de 1,3 miljoen kiesgerechtigde Parijzenaars kwam opdagen. Ook leidde het vooraf weinig twijfel wat de uitkomst van het referendum zou zijn: de kritiek luidde dat het makkelijk is voor Parijzenaars om te stemmen over iets dat henzelf niet raakt.

Wagenobesitas

Ondanks alle bedenkingen kan het Parijse referendum wel een katalysator zijn voor de bedenkingen die al langer gemaakt worden bij SUV’s. Het mobiliteitsbeleid van Hidalgo waarbij het welzijn van de lokale bevolking primeert op dat van bestuurders die de stad in willen rijden, wordt door steden als Brussel gretig gekopieerd.

“Bovendien worden er al langer vragen gesteld bij zware wagens”, zegt mobiliteitsexpert Cathy Macharis (VUB). “Bijvoorbeeld in de Duitse stad Tübingen moeten bestuurders van zulke wagens al twee jaar betalen.” Werden wagens in eerste instantie via lage-emissiezones uit stadscentra geweerd om de lucht in die steden schoner te krijgen, dan verschuift de focus intussen richting het volume en gewicht van die wagens.

“Eerst en vooral betekent een groter volume en gewicht voor normale wagens ook meer uitstoot”, zegt mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent). Dat is in theorie een probleem dat zichzelf oplost, door de uitfasering van verbrandingsmotoren. Maar ook het feit dat steeds meer elektrische wagens SUV’s zijn, met een zwaar batterijpakket, roept vragen op. Batterijen en dus elektrische wagens wegen zoveel dat de British Parking Association anderhalf jaar geleden al waarschuwde dat oude parkeertorens het gewicht niet aankunnen.

Tot slot zijn zware wagens doorgaans ook veel gevaarlijker. Hun rijhoogte ligt hoger dan een ouderwetse auto. Raakt die laatste een voetganger dan wordt die meestal in de lucht gekatapulteerd. Hoger geraakt worden is dodelijker; de kans is groter dat vitale organen geraakt worden en je onder de wagen terechtkomt.

Kortom, de vraag is of zulke zware wagens in stadscentra thuishoren waar ze vaker in contact komen met wandelaars en fietsers. In Brussel vindt het gewest van niet. “Met name de Amerikaanse pick-up hoort eigenlijk echt niet in de stad thuis”, klinkt het op het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). “Zo’n voertuig is niet geschikt voor de stedelijke context.” Zij bestelde vorige zomer een studie over mogelijke maatregelen om zulke wagens uit de stad te weren.

In Gent zijn er nog geen plannen om maatregelen te nemen, maar schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) laat aan VRT wel weten zich zorgen te maken om grote wagens. “Ik ga niet met een groen-links moraliserend vingertje wijzen”, reageerde Antwerps schepen Koen Kennis (N-VA) dan weer bij Het Nieuwsblad. Wel viseerden actiegroepen de zware wagens regelmatige in Belgische steden de afgelopen jaren.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiWGh0dHBzOi8vd3d3LmRlbW9yZ2VuLmJlL25pZXV3cy9zcHV3ZW4tbmEtcGFyaWpzLW9vay1iZWxnaXNjaGUtc3RlZGVuLXN1di1zLXVpdH5iNDZjZGQ1ZC_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿