NieuwsPolitiek
Een video van cd&v met voormalig premier Jean-Luc Dehaene doet heel wat stof opwaaien op sociale media. Dat de partij een overleden partijtopper gebruikt om campagne te voeren is volgens velen ‘laag-bij-de-gronds’.
“U ziet het goed: the beast is back.” Met die opmerkelijke woorden, uitgesproken door voormalig premier Jean-Luc Dehaene, begint een campagnevideo die cd&v vandaag lanceerde op sociale media. Dehaene overleed in 2014 maar de video werd met behulp van AI gemaakt.
De AI-versie van Dehaene herinnert de kijker/kiezer eraan dat ons land in 2024 “voor serieuze uitdagingen” staat. “Maar dat was in mijn tijd ook.” Dehaene heeft het over respect, en hoe dat de sleutel tot succes is.
Respect tonen voor de burger. Doen wat moet voor het land. En af en toe wat koppig zijn... Het advies van een oude bekende.
(Deze video is gemaakt met behulp van AI.) pic.twitter.com/nuEZAOLAcD
— cd&v (@cdenv) 6 december 2023
Het filmpje was amper gelanceeerd, of op sociale media regende het kritiek. Vooral vanwege het feit dat de partij een overleden partijtopper gebruikt voor een verkiezingscampagne. “Dit is zo laag - zo laag. Er draait hier iemand zich om in zijn graf”, klinkt het onder meer. “Boemerang incoming”, schrijft iemand anders op X.
Datajournalist Pieterjan Van Leemputten raadt cd&v aan om “iedere commuicatiespecialist” en “iedereen die dit heeft voorgesteld en goedgekeurd” te ontslaan.
De partij zelf benadrukt dat de video er is gekomen in samenspraak met de familie van Dehaene. “We doen dit met het grootste respect en hebben vooraf toestemming gevraagd aan de familie. Zij hebben het filmpje ook vooraf bekeken. Dit is ook onderdeel van een reeks gelijkaardige filmpjes die we eerder al lanceerden.”
Neen mannekes. En ontsla iedere 'communicatiespecialist' die dit heeft voorgesteld en goedgekeurd.
— Pieterjan Van Leemputten (@Pieterjanvl) 6 december 2023
0 件のコメント:
コメントを投稿