NieuwsNMBS
De NMBS start vandaag de eerste fase van de plannen om het treinaanbod fors uit te breiden. De ambitie is om uiteindelijk tegen 2032 het aantal treinreizigers met 30 procent te doen toenemen.
Het nieuwe vervoersplan geldt voor de periode december 2023 tot december 2026 en moet het aantal afgelegde treinkilometers in die periode met 7,4 procent doen stijgen. Tegen het einde van de periode zouden er wekelijks 2.000 treinen meer moeten rijden.
De eerste, beperktere, aanpassingen gebeuren vandaag, 10 december. De afgelegde kilometers stijgen in de eerste fase met 1,3 procent, zo deelde de NMBS in oktober mee.
De eerste uitbreiding is vooral voelbaar in Wallonië, waar de luchthaven van Charleroi beter bereikbaar wordt gemaakt via het vernieuwde station van Fleurus. Zeven op zeven rijdt er voortaan in beide richtingen een IC-trein tussen Leuven, Fleurus en Charleroi-Centraal. Die trein stopt ook in Heverlee, Waver en Ottignies.
Elders snoeien
Nieuw in Vlaanderen is onder meer dat het station Noorderkempen op weekdagen de hele dag een tweede trein per uur van en naar Antwerpen-Centraal krijgt. Nu rijdt die tweede trein enkel tijdens de ochtend- en avondspits. Ook rijdt de S53-trein tussen Gent en Lokeren weer, op weekdagen is het traject verlengd tot Oudenaarde.
Die S53-voorstadstreinen reden al een tijdje niet meer wegens personeelstekorten. Drie S53-treinen zullen in de nieuwe dienstregeling nog altijd niet rijden, omdat er door werken in het station Gent-Sint-Pieters niet genoeg sporen beschikbaar zijn. Ter vervanging zal de IC-trein tussen Antwerpen-Centraal en De Panne uitzonderlijk stoppen in Beervelde op de momenten dat er geen S53-trein is.
De personeelstekorten zijn niet weggewerkt, want de NMBS snoeit in de plaats elders in het aanbod. Enkele P-treinen rond Geraardsbergen, Gent en Oudenaarde rijden vanaf december tijdelijk niet. Ook de S32 tussen Puurs, Antwerpen-Centraal en Essen zal minder vaak rijden dan gepland.
0 件のコメント:
コメントを投稿