Boekingssite Booking.com waarschuwt dat artificiële intelligentie (AI) een explosie aan reisfraude veroorzaakt, zo meldt BBC. “Het voorbije anderhalf jaar was er sprake van een stijging tot 900 procent van het aantal gevallen van oplichting”, luidt het.
Volgens beveiligingsdirecteur Marnie Wilking is er een bijzonder duidelijke toename van het aantal phishing-gevallen (waarbij mensen worden misleid om hun financiële gegevens af te staan) sinds generatieve AI-tools zoals ChatGPT op de markt kwamen. “We hebben al sinds de opkomst van de e-mail last van phishing”, verklaarde ze. “Maar sinds de lancering van ChatGPT is het pas echt opgeveerd. De daders gebruiken AI om aanvallen uit te voeren die e-mails veel beter nabootsen dan alles wat we tot ervoor hadden gezien.”
Doordat de berichten er veel realistischer uitzien, zijn ze ook veel moeilijker te detecteren, aldus Wilking. Ze roept zowel hotels als reizigers op om tweefactor-authenticatie (een extra veiligheidscontrole, zoals het invoeren van een code die naar je telefoon wordt gestuurd) te gebruiken. Het is volgens haar “de beste manier” om phishing en het stelen van inloggegevens te bestrijden.
Ondertussen doet Booking.com er volgens Wilking ook alles aan om de oplichters “bij te benen” door zelf AI in te zetten om frauduleuze berichten te blokkeren.
LEES OOK. Elza (85) sterft na online oplichting: “Zonder die telefoons was ze er nog geweest”
Voorkom dat jij slachtoffer van phishing wordt
Wat als ik me toch heb laten beetnemen?
“Dan is er maar één oplossing. Zo snel mogelijk naar Card Stop bellen, je bankrekening laten blokkeren en ook je bank op de hoogte brengen.”
0 件のコメント:
コメントを投稿