Vlaamse 15-jarigen staan internationaal aan de top op vlak van financiële geletterdheid, zo blijkt uit Pisa-onderzoek bij scholieren uit 20 landen. Maar die koppositie is in de voorbije 10 jaar wel onder druk komen te staan: de Vlaamse scores dalen, terwijl die van andere landen stabiel blijven.
Vlaanderen blijft bij de toppresteerders van Europa op het vlak van inzicht in financiële concepten en risico's, zo leert een PISA-onderzoek dat in 2022 is afgenomen. Alleen leeftijdsgenoten uit Denemarken en Nederland doen het even goed als Vlaamse jongeren.
Maar in vergelijking met 10 jaar eerder is er een sterke achteruitgang in de Vlaamse prestaties (-14 punten), terwijl de meeste deelnemende landen gemiddeld op hetzelfde niveau bleven.
PISA, wat is dat?
Het "Programme for International Student Assessment" (PISA) is een driejaarlijkse internationale studie die al sinds 2000 in opdracht van de OESO onder meer de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid en de leesvaardigheid test bij de 15-jarigen in 81 landen en regio's.
Voor PISA 2022 werden in Vlaanderen 1.189 leerlingen getest, geboren in 2006 en 15 à 16 jaar bij de afname. Financiële geletterdheid werd in 2022 in 20 verschillende landen getest.
In Vlaanderen steeg het aandeel laagpresteerders (12 procent) tussen 2012 en 2022. Het aandeel toppresteerders (16,5 procent) bleef dan weer ter plaatse trappelen. Een duidelijke verklaring daarvoor geeft het onderzoek niet, maar de resultaten liggen in lijn van de PISA-resultaten rond lezen en wiskunde: ook die scores dalen.
Kennis toepassen
Volgens de onderzoekers is financiële geletterdheid niet alleen een combinatie van kennis over en inzicht in financiële concepten en risico's.
"Naast die kennis gaan we na of ze op basis daarvan zelfstandig financiële beslissingen kunnen nemen in het dagelijkse leven", legt onderzoekster Chloë Finet uit. "Zo kijken we bijvoorbeeld of ze weten of ze een verzekering nodig hebben om hen te beschermen tegen diefstal. En of ze weten dat het geld kost als ze een lening aangaan om een fiets te kopen."
Thuistaal speelt (g)een rol
Wat verder opvalt, is dat in Vlaanderen kinderen uit meer gegoede gezinnen het beter doen dan kinderen uit socio-economisch zwakkere gezinnen. Die kloof is groter dan in andere OESO-landen.
Ook scoren kinderen met een migratieachtergrond lager dan kinderen met autochtone roots. Maar welke thuistaal scholieren met een andere achtergrond spreken, blijkt daar volgens Finet niet van tel. "Uit de resultaten blijkt dat leerlingen met een migratieachtergrond die thuis ook Nederlands spreken, even hoog scoren als leerlingen die thuis een andere taal spreken."
We moeten blijven inzetten op leesvaardigheid en wiskundige geletterdheid als we onze koppositie willen behouden en nog willen verbeteren
De thuistaal speelt wél een rol bij autochtone kinderen. Dat betekent concreet dat pakweg Franstalige kinderen in de Vlaamse rand rond Brussel (of in Brussel zelf) die naar het Nederlandstalige onderwijs gaan, beduidend lager scoren in de test dan scholieren die thuis wel Nederlands spreken.
Financiële geletterdheid hangt volgens uittredend Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) sterk samen met leesvaardigheid en wiskundige geletterdheid. "Dat zijn dingen waar we de laatste jaren sterk op inzetten. Daar moeten we duidelijk mee doorgaan, als we onze koppositie willen behouden en nog willen verbeteren", zegt Weyts. "Daarom moeten we nu koers houden en bijvoorbeeld blijven inzetten op Nederlands op school én daarbuiten."
0 件のコメント:
コメントを投稿