In Gent heeft Voor Gent haar programma voorgesteld, met de slogan 'Iedereen mee!'. Voor Gent is de stadlijst waarop liberalen, socialisten en onafhankelijken samen opkomen. Betaalbaar wonen staat bovenaan het programma, maar de ingevoerde wijkmobiliteitsplannen moeten geëvalueerd worden.
"Ambitieus" is het woord waarmee Voor Gent haar programma voorstelt. En dat is geen understatement, want meer dan 600 actiepunten moeten duidelijk maken waar de coalitie tussen liberalen, socialisten en onafhankelijken de komende 6 jaar heen wil.
“Voor Gent" is er voor alle Gentenaars, niet voor sommigen, zegt lijsttrekker en huidig burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD). "We willen iedereen mee krijgen in ons nieuw toekomstverhaal voor onze stad.”
"Gentenaars houden van hun stad, maar maken zich ook zorgen over de toekomst, en dan gaat het bijvoorbeeld over betaalbaar wonen", zegt schepen van gelijke kansen Astrid De Bruycker (Vooruit). De Bruycker is voor haar partij het kopstuk van de gezamenlijke lijst. Zij staat op plaats twee.
Wonen is prioritair
Net als bij Groen Gent, is ook betaalbaar wonen bij Voor Gent het prioritaire thema. "Iedereen in Gent moet een dak boven het hoofd hebben", zegt De Bruycker. Er komt een 'woonpact' dat hoger bouwen moet toelaten. Vergunningen moeten sneller afgeleverd worden en alle nieuwe projecten moeten minimaal 20 procent sociale en betaalbare woningen voorzien.
Om het hoge aantal dak -en thuislozen aan te pakken willen ze 100 nieuwe wooneenheden via Housing First met extra aandacht voor jongeren. Daarbij wordt de dakloze meteen in een huurwoning ondergebracht. Ze krijgen begeleiding aangeboden, afhankelijk van de noden die de persoon heeft.
Geen uitbreiding of verstrenging lage-emissiezones
De lijst van burgemeester De Clercq neemt afstand van het circulatieplan van schepen Filip Watteeuw (Groen). De wijkmobiliteitsplannen waren opgenomen in het vorige bestuursakkoord, maar veroorzaakten de voorbije jaren al heel wat deining in de stad. "We kiezen voor "wijkkwaliteitsplannen" die we samen met bewoners, organisaties en ondernemers uit de wijk maken", stelt De Clercq.
En ook in de aanpak van lage-emissiezones maken ze een bocht. Sinds 1 januari 2020 mogen vervuilende wagens het centrum van Gent niet meer binnen, tenzij de eigenaar elk jaar een taks van 345 euro betaalt. Dat moet de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.
Om sociale uitsluiting tegen te gaan wil de Stadslijst ervan af: "De LEZ wordt daarom niet uitgebreid of verstrengd en zelfs afgeschaft indien kan aangetoond worden dat er geen meerwaarde meer is".
0 件のコメント:
コメントを投稿