Sinds 6 januari, de dag waarop het plan op grote schaal werd ingevoerd, legden de flexbussen ruim 7,5 miljoen kilometer af, schrijft de zakenkrant. Bij dik 4,2 miljoen kilometer daarvan zat echter alleen een chauffeur in het busje. Voor zo’n 56 procent van de gereden kilometers en uren op de weg reden de flexbussen dus rond zonder reizigers.
Voor de goede orde: in een systeem met bussen op aanvraag is het onvermijdelijk dat kilometers zonder passagiers worden afgelegd, aldus De Tijd. Een flexbus is lang niet altijd onmiddellijk in de buurt van een halte waar iemand een rit aanvraagt en kan niet noodzakelijk meteen een nieuwe passagier oppikken op het moment dat een andere afstapt. Ook de kilometers op weg naar een opstapplaats tellen mee in de berekening.
“Voor een systeem dat erop gericht is zeer individuele verplaatsingen op te vangen in voornamelijk ruraal gebied is het onrealistisch om te verwachten dat de grote meerderheid van de kilometers beladen kan gebeuren”, zegt De Lijn-woordvoerder Marco Demerling. “Het flexvervoer is per definitie vraagafhankelijk en kwam er net om plekken waar de vraag voor een lijn met een vaste dienstregeling te beperkt was, te voorzien van openbaar vervoer.”
Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMifWh0dHBzOi8vd3d3LmRlbW9yZ2VuLmJlL3NuZWxuaWV1d3MvbmlldXdlLWZsZXhidXNzZW4tdmFuLWRlLWxpam4tcmlqZGVuLW1lZXItZGFuLWhlbGZ0LXZhbi1kZS10aWpkLXpvbmRlci1yZWl6aWdlcnN-YjI3M2FkZjQv0gEA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿