2024年6月26日水曜日

Waarom Brussels Airlines een milieutoeslag tot 36 euro doorrekent aan de klant: “We kunnen dit niet meer alleen dragen” - Gazet van Antwerpen

Lufthansa, de Duitse moedergroep van Brussels Airlines, zal voortaan een milieutoeslag aanrekenen voor alle vluchten die vanuit Europa vertrekken. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend in een persbericht. De toeslag bedraagt minstens 1 euro en kan – afhankelijk van de vluchtafstand en de prijsklasse – oplopen tot 72 euro. Bij Brussels Airlines, dat geen eerste klasse aanbiedt en ook geen lange vluchten naar Azië aanbiedt, loopt de toeslag op tot maximaal 36 euro, zegt woordvoerster Joëlle Neeb.

De toeslag zal worden aangerekend bij boekingen vanaf woensdag voor reizen vanaf 1 januari 2025. Hij moet helpen om een deel van de extra kosten te dekken die Lufthansa zal maken door de implementatie van nieuwe Europese (als deel van Fit For 55) en internationale regels (Corsia) om de milieu-impact van vliegen meer te verrekenen. “We kunnen dit niet meer alleen dragen”, zegt Neeb.

Duurzame brandstof

Zo verplicht Europa dat luchtvaartmaatschappijen vanaf volgend jaar minstens 2 procent duurzame brandstof bij de kerosine tanken. Dat aandeel wordt dan de jaren daarop systematisch opgekrikt, tot 6 procent in 2030 en tot 70 procent in 2050. Die brandstoffen (beter bekend onder hun Engels acroniem SAF, of sustainable aviation ­fuel) worden vandaag al geproduceerd en getankt (onder meer door Brussels Airlines), maar zijn nog snel drie keer duurder dan uit olie geraffineerde kerosine. Ze bestaan vandaag nog vooral uit biologisch afval, maar kunnen ook synthetisch worden geproduceerd, op basis van afgevangen CO₂ en waterstof – wat de prijs verder opdrijft.

LEES OOK. Als het van vliegtuigbouwers afhangt, vliegen we straks in toestellen met maar één piloot aan boord

Europese luchtvaartmaatschappijen zullen aan SAF’s alleen al zo’n 441 miljard euro extra uitgeven tussen 2018 en 2050 als ze hun klimaatdoelen willen halen. Dat becijferden de Nederlandse onderzoeksgroepen SEO Amsterdam Economics en het Koninklijke Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum vorig jaar nog in opdracht van lobbyorganisaties A4E en ACI (die de belangen van maatschappijen en luchthavens behartigen). “Maar voorspellen hoe de prijs van die SAF’s zal evolueren is moeilijk, en hangt onder meer af van hoe snel producenten hun productie opschalen”, merkt luchtvaarteconoom Wouter Dewulf (UA) op.

Emissiehandel

Lufthansa en haar dochters (waaronder ook Swiss en Austrian Airlines) moeten ook steeds meer betalen voor emissiecertificaten onder het Europese systeem van emissiehandel (ETS). De luchtvaart valt daar al sinds 2012 onder, maar doordat het systeem alleen voor intra-Europese vluchten geldt, en er lange tijd veel gratis certificaten werden uitgedeeld, bleef vorig jaar nog 78 procent van de uitstoot onbelast, becijferde milieukoepel Transport & Environment onlangs nog.

Brussels Airlines zelf zegt op zijn website nu ongeveer 10 miljoen euro per jaar aan het ETS te betalen. Maar Europa heeft het systeem aangescherpt en tegen 2026 worden de gratis rechten volledig afgebouwd, waardoor luchtvaartmaatschappijen meer certificaten zullen moeten kopen.

Intercontinentale vluchten – goed voor meer dan de helft van de uitstoot – vallen vooralsnog niet onder het ETS. Maar de Internationale burgerluchtvaartorganisatie van de VN, ICAO, heeft zelf een (vrijwillig) compensatieschema in de steigers gezet, Corsia genaamd, waarbij luchtvaartmaatschappijen ook bij langeafstandsvluchten meer zullen moeten betalen voor hun uitstoot.

Transparant

Met de milieutoeslag maken Lufthansa en Brussels Airlines hun tickets niet duurder dan die van hun concurrenten, want de aangescherpte milieuregels gelden voor alle maatschappijen die vanuit Europese luchthavens vliegen. “Maar door als eerste hun ticketprijzen op te splitsen maken ze de consument wel al bewust van de milieuheffingen”, zegt Dewulf. “Mochten die in de toekomst verder stijgen, zal Lufthansa ze ook makkelijker kunnen verhogen.” Nadat de luchtvaart lang werd verweten amper te betalen, beginnen die heffingen nu wel “stilaan te bijten”, zegt Dewulf. “Lufthansa is nog steeds de grootste luchtvaartgroep van Europa, en het zou me niet verbazen als andere maatschappijen dit voorbeeld gaan volgen.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiK2h0dHBzOi8vd3d3Lmd2YS5iZS9jbnQvZG1mMjAyNDA2MjVfOTU0ODgzNzfSAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿