De FOD Economie lanceert een grootschalige campagne om consumenten te waarschuwen voor ticketfraude. De overheidsdienst ziet een duidelijke stijging in het aantal meldingen.
Vorig jaar ontving de FOD Economie 360 meldingen van consumenten die een vals ticket hadden gekocht. Het gaat om een verdubbeling vergeleken met de 141 meldingen in 2022.
Van de meldingen ging 70 procent over een vals ticket voor een festival. De FOD kreeg ook meldingen over toegangstickets tot concerten (19 procent), feesten (8 procent) en pretparken (4 procent).
De gemelde schade liep vorig jaar op tot 60.615 euro, dat is bijna 5 keer meer dan in 2022 (13.142 euro). Gemiddeld verloor een slachtoffer 168 euro aan oplichters.
Niet altijd melding
Volgens de FOD Economie is dat nog een onderschatting. "Vermoedelijk schamen slachtoffers zich of vinden ze het niet nodig om de oplichting te melden, hun geld zijn ze toch kwijt", zegt Lien Meurisse, woordvoerster van de FOD Economie.
"Maar we willen net alle slachtoffers overtuigen om dat wel te doen. Dat kan zeer eenvoudig via ConsumerConnect.be." Op die manier kan de Economische Inspectie de daders opsporen en ervoor zorgen dat er niet nog meer slachtoffers vallen.
Tip: ga altijd via officiële website
De overheidsdienst raadt aan tickets altijd via de officiële website van het evenement, de concertzaal, de artiest, de sportwedstrijd of het pretpark te kopen. Is het concert uitverkocht, dan blijven de officiële kanalen de beste optie. "Zij bieden soms wachtlijsten aan of andere manieren om tickets over te kopen van anderen op een correcte manier en tegen een correcte prijs", klinkt het.
Wie toch een vals ticket kocht, krijgt de raad dit zeker te melden op ConsumerConnect.be. Wie met een kredietkaart betaalde, kan de transactie proberen te betwisten via mijnkaart.be. De FOD raadt ook aan aangifte te doen bij de lokale politie.
0 件のコメント:
コメントを投稿