De stijging van het aantal gevallen van phishing, de praktijk waarbij mensen worden misleid om hun financiële gegevens te delen en vervolgens worden opgelicht, is volgens Booking.com direct gelinkt aan de opkomst van generatieve AI-tools zoals ChatGPT.
“Natuurlijk bestaat phishing al sinds het begin van e-mail, maar de toename begon kort nadat ChatGPT werd gelanceerd”, zegt Marnie Wilking, hoofd internetbeveiliging van Booking.com.
AI zorgt ervoor dat nepadvertenties of valse e-mails met neplinks er veel realistischer uitzien dan voordien. Waar e-mails van oplichters vroeger vaak nog duidelijke tekenen van fraude bevatten, zoals spellingsfouten of rare grammaticale constructies, zijn ze nu veel moeilijker te spotten. Vandaag worden er, dankzij AI, realistische afbeeldingen en correcte tekst gegeneerd in meerdere talen.
Tegelijkertijd maakt Booking.com gebruik van AI om nephotels op een snelle manier te detecteren en te verwijderen, aldus Wilking.
Wilking wil hotels en reizigers aanmanen om tweetrapsauthenticatie te gebruiken. Dat is een extra beveiligingscontrole, waarbij er vaak een code naar je telefoon wordt verstuurd. Volgens Wilking is dat “de beste manier om phishing tegen te gaan”.
Jane Hawkes, een consumentenexpert gespecialiseerd in de reisindustrie, stelt dat reisaanbieders “hun inspanningen moeten opvoeren” om mensen bewust te maken van de gevaren van oplichting.
Maar wat kan je zelf doen om oplichting te voorkomen? “Controleer of contactgegevens makkelijk te vinden zijn op websites en of er een telefoonnummer is,” adviseert Hawkes, “want veel oplichtingssites hebben er geen.”
Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiiQFodHRwczovL3d3dy5kZW1vcmdlbi5iZS9zbmVsbmlldXdzL2dpZ2FudGlzY2hlLXRvZW5hbWUtb25saW5lLW9wbGljaHRpbmctYmlqLWJvb2tpbmctdG90LTkwMC1wcm9jZW50LW1lZXItZ2V2YWxsZW4tdmFuLXBoaXNoaW5nfmIwMDc3YWJhL9IBAA?oc=5
0 件のコメント:
コメントを投稿