2024年6月14日金曜日

Indiërs zullen Lotus-speculaas leren eten, dankzij concurrent Oreo - De Morgen

“De laatste tijd raadde ik niemand nog aan om een aandeel van Lotus te kopen”, zegt Pascal Paepen, professor aan de KU Leuven en medeoprichter van Spaarvarkens.be. “Ik dacht dat het zou terugvallen. Vandaag verander ik mijn mening.”

Dat heeft alles te maken met de aankondiging van Lotus Bakeries donderdagochtend dat het gaat samenwerken met Mondelez, het bedrijf boven Milka, Toblerone en vooral Oreo. Lotus geeft Mondelez de toestemming om zijn bekende koekje - dat wij kennen als een Lotus-speculaasje, maar in de hele wereld intussen Biscoff heet - te produceren en verkopen in India. Omgekeerd mag het Amerikaanse bedrijf chocoladeproducten maken met speculoossmaak.

Die samenwerking is opvallend. Het Amerikaanse Mondelez is de grootste concurrent van Lotus in de koekjesmarkt. Enkele jaren geleden streden ze nog om de bekende Dinosauruskoekjes binnen te halen - Lotus trok aan het langste eind. Waarom dan toch samenwerken?

Dat met Dirk Van de Put ook een Belg aan het hoofd staat van Mondelez zal wel geholpen hebben. Al is er meer nodig dan wat chauvinisme. Beide winnen aan de deal. Naast de mogelijkheid om nieuwe producten te maken met speculoos krijgt Mondelez ook gewoon de winst van de verkoop in India, zo schrijft zakenkrant De Tijd. Lotus zou dan weer een commissie krijgen. Het bedrijf zelf wil dat niet bevestigen, al lijkt het voor professor International Business Arjen Slangen (KU Leuven) de logische gang van zaken. “Dat is altijd zo wanneer er gewerkt wordt met een licentieovereenkomst, zoals hier volgens mij het geval is.”

Indiase markt

Evengoed wint Lotus hierbij. Via Mondelez kan het makkelijk en relatief goedkoop voet aan grond krijgen in de ontluikende en snel groeiende Indiase markt. “Het kan profiteren van de lokale productiecapaciteit, marktkennis en distributienetwerken van Mondelez”, zegt Slangen. “Grootschalige distributie is in India namelijk een uitdaging, gezien de vaak gebrekkige infrastructuur en het feit dat er weinig grote detailhandelketens, zoals supermarkten, zijn.”

Opvallend is het wel. Deze buitenlandse expansie staat in contrast met de manier waarop Lotus normaal nieuwe markten verkent. Eerst laat het nieuwe consumenten kennismaken met een speculaasje. De smaak daarvan is zowat iedereen buiten de lage landen immers vreemd. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld wist Lotus een deal te sluiten met luchtvaartmaatschappijen om hun koekjes te verdelen op vliegtuigen, waar ze samen met koffie uitgedeeld werden. “Evengoed deelde het bedrijf al gratis speculaas uit aan supermarkten”, zegt Guy Sips (KBC Securities), die het bedrijf als analist al jaren opvolgt.

Zijn consumenten eenmaal vertrouwd met het speculaasje, dan legt Lotus het in de winkelrekken. In het zog van de Biscoff volgen afgeleide producten zoals speculoospasta. Naarmate ook die verkoop stijgt, wordt het steeds duurder om alles vanuit Lembeke te verschepen. De laatste fase is de bouw van een fabriek ter plaatse. Intussen staat er eentje in Amerika. In Thailand volgt er binnenkort een. “Die fabriek is op de groei voorzien”, zegt Sips. “Er is nu niet gepland dat de hele hal meteen zal volstaan met productielijnen. Als je dan in een land als India via Mondelez - vergeet niet: dat is de grootste speler - de eerste stappen kunt zetten, neem je meteen een vliegende start.”

Bovendien is zo’n internationale alliantie tussen concurrenten helemaal niet vreemd, zegt Slangen, die wijst naar Apple en Samsung. In de smartphonemarkt zijn ze zowat elkaars grootste concurrent. Toch koopt Apple chips bij Samsung, omdat het bedrijf daar nu eenmaal goed in is. Omgekeerd verdient Samsung daar gewoon aan.

Porsche

Lotus ziet het groots. Jaar na jaar groeit de bekendheid van zijn Biscoff. Volgens onderzoeksbureau Euromonitor International is het intussen het op vier na bekendste koekje ter wereld. Lotus heeft de ambitie om van Biscoff op lange termijn het derde merk ter wereld te maken, na Chips Ahoy en het ongenaakbare (en veel bekendere) Oreo.

De nieuwe samenwerking is een volgende stap richting dat doel. Eentje dat fel gesmaakt werd, zowel door analisten als beleggers. Op een rode beursdag kleurde het aandeel van Lotus groen. Het kroop opnieuw boven de symbolische grens van 10.000 euro. “Eigenlijk is dat aandeel te duur”, zegt Paepen. “Van zulke aandelen wordt altijd verwacht dat ze ooit zullen dalen. Toch vind ik dit prachtig nieuws.”

Analisten menen dat het aandeel inderdaad al langere tijd te duur is. Toch stelden ze zonder uitzondering hun prognoses bij nadat het nieuws bekend was geraakt. “Ik volg het aandeel al van toen de vader van Jan Boone nog CEO was”, zegt Sips. “Dit is een bedrijf dat nog nooit een fout maakte en altijd alles perfect doet.” Waarom hij het aandeel dan nog altijd ‘maar’ 8.650 euro waard acht? “Dat is mijn job. Vergelijk het met een Porsche. Haal je die uit elkaar, geef je elk onderdeel een waarde en tracht je die dan te verkopen, dan kom je ook niet aan de waarde van een Porsche. Wil dat daarom zeggen dat je geen Porsche koopt? Neen. Wel, Lotus Bakeries is de Porsche onder de koekjes in de supermarkt.”

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiamh0dHBzOi8vd3d3LmRlbW9yZ2VuLmJlL25pZXV3cy9pbmRpZXJzLXp1bGxlbi1sb3R1cy1zcGVjdWxhYXMtbGVyZW4tZXRlbi1kYW5remlqLWNvbmN1cnJlbnQtb3Jlb35iN2QwNDYxMS_SAQA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿