2024年6月7日金曜日

Mediawaakhond legt DPG Media boete van 10.000 euro op vanwege reclamespot - Het Nieuwsblad

© ANP / Kim van Dam

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft DPG Media een boete van 10.000 euro opgelegd vanwege een reclamespot voor VTM Go en Dr. Oetker op VTM2. Dat heeft de VRM vrijdag bekendgemaakt in een persbericht.

Bron: BELGA

Op 5 februari 2024 controleerde de VRM tussen 17 en 23 uur de uitzendingen van vier verschillende omroepen. Tijdens die periode werd op VTM2 een spot voor VTM GO en Dr.Oetker Ristorante Pizza drie keer uitgezonden, telkens na de eindbumper en dus buiten het reclameblok, aldus de VRM. De spot duurde 35 seconden, waarin fragmenten van films en andere programma’s vanop VTM GO worden verweven met beelden uit een reclamespot voor Dr. Oetker-pizza.

Volgens de VRM is dat in strijd met het Mediadecreet, dat zegt dat “televisiereclame, met uitzondering van zelfpromotie, duidelijk herkenbaar moet zijn en moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud. Reclame moet met visuele en/of akoestische en/of ruimtelijke middelen van andere onderdelen van het programma worden gescheiden”.

Bij het bepalen van de sanctie hield de VRM naar eigen zeggen rekening met het feit dat een schending van de verplichte afscheiding van televisiereclame en redactionele inhoud een zeer ernstige inbreuk betreft. Anderzijds wordt rekening gehouden met het beperkte bereik en marktaandeel van VTM2 en het gegeven dat recentelijk geen dergelijke inbreuken bij DPG Media werden vastgesteld.

 De VRM heeft besloten een administratieve boete van 10.000 euro op te leggen.

Adblock test (Why?)

Read Again https://news.google.com/rss/articles/CBMiMmh0dHBzOi8vd3d3Lm5pZXV3c2JsYWQuYmUvY250L2RtZjIwMjQwNjA3XzkyNzMwMzI40gEA?oc=5

0 件のコメント:

コメントを投稿