2018年11月29日木曜日

Postzegel 15 procent duurder - De Tijd

Bpost maakt de postzegels op 1 januari 15 procent duurder.

De nieuwe priorzegel zal 1 euro per stuk kosten, de non-priorzegel 95 cent. Nu kost een postzegel nog 87 cent. Dat is een stijging van 15 procent voor een brief die de volgende dag in de bus moet vallen. Dat zijn prijzen voor postzegels per stuk. Als je er tien koopt, stijgen prior en non-prior respectievelijk naar 97 en 92 cent. Tegenover tien jaar geleden is dat bijna een verdubbeling.

Bpost  kreeg in oktober groen licht om zoals een goede tien jaar geleden opnieuw een verschil te maken tussen prioritaire en niet-prioritaire zendingen. Het onderscheid bestond begin de jaren 2000 maar werd ruim tien jaar geleden afgeschaft. Toch voor gewone brieven. Voor bulkzendingen van ondernemingen die met frankeermachines werken, werd dat onderscheid behouden.

Via prior en non-prior kunnen klanten kiezen of ze hun post de volgende dag afgeleverd willen zien of pas uiterlijk drie dagen na de verzending. Verwacht werd dat wie zijn verzending de volgende dag wou, daar meer zou moeten voor betalen. Maar nu blijkt ook de non-priorzegel in prijs te stijgen.

Daling compenseren

Bpost zegt zijn tarieven te verhogen om de verdere daling van de brievenpost te kunnen opvangen. De voorbije vijf jaar daalde de brievenpost met 20 procent. In het derde kwartaal kachelde de brievenpost met 6,4 procent achteruit. Voor het volledige jaar wordt uitgegaan van een daling van 7 procent. 

100 miljoen
De prijsverhoging van de postzegels zal Bpost 50 tot 100 miljoen euro extra inkomsten opleveren, zegt het BIPT.

Bpost verhoogde begin dit jaar ook al eens de prijs van de postzegel. Toen ging de prijs voor een blaadje van tien zegels omhoog van 74 naar 84 cent. Bpost - dat voor 51 procent in handen is van de Belgische overheid - maakte toen dankbaar gebruik van een 'vergetelheid' in de postwet waarbij het geen toestemming nodig had van de sectorwaakhond BIPT om zijn tarieven op te trekken. De nieuwe postwet gaat pas in 2019 in.

Een tariefverhoging van 10 cent lijkt niet veel. Maar als je dagelijks 8,1 miljoen brieven verstuurt, kan een duurdere postzegel wel degelijk een verschil maken. Als je in dit geval rekening houdt met 250 dagen dat er brieven worden rondgedeeld, kom je makkelijk aan 200 miljoen euro extra inkomsten.

Maar volgens Bpost is dat bedrag overdreven en bedraagt de gemiddelde stijging van alle brievenpost door de tariefverhoging slechts 4,6 procent. Dat moet volgens Bpost een slordige 60 miljoen euro extra inkomsten opleveren. Volgens regelgever BIPT, die uitgaat van een gemiddelde tariefverhoging van 7,44 procent, zullen de prijsverhogingen 50 tot 100 miljoen extra in het laatje brengen.

Extra uitgaven

Bpost-topman Koen Van Gerven kan alle nieuwe inkomsten goed gebruiken. De afgelopen weken clashte hij met de bonden en het personeel die protesteerden tegen wat ze de slechte werkomstandigheden noemen en de hoge werkdruk. Er werd een ontwerp van akkoord gesloten tussen de bonden en de directie, maar details werden niet vrijgegeven. De bonden leggen nu het voorstel voor aan hun achterban. Om die werkdruk te verlagen zal Van Gerven meer dan waarschijnlijk veel extra personeel moeten aanwerven. En dat kost geld.

Wie nog oude postzegels in zijn schuif heeft liggen, kan die blijven gebruiken. Na 1 januari beschouwt Bpost die wel automatisch als 'non prior' en is de levering dus niet meer gegarandeerd op de volgende werkdag.

Een brief naar het buitenland versturen wordt ook duurder. De prijs voor een zegel voor een gewone brief naar een bestemming in Europa stijgt van 1,36 euro naar 1,46 euro. Wie een brief wil opsturen naar een bestemming buiten Europa, zal daar een zegel van 1,68 euro (ook +0,10 eurocent) op moeten kleven.

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://www.tijd.be/ondernemen/diensten/postzegel-15-procent-duurder/10074029.html

0 件のコメント:

コメントを投稿