2018年11月27日火曜日

Initiatiefnemer gele hesjes: "Ik stop niet tot dieselprijs op 1,04 euro ligt" - SCEPTR

Gisteren kwamen de ‘gele hesjes’ ook in Vlaanderen, en meer concreet Genk, op straat. Echt talrijk viel de opkomst van zo’n 30 man evenwel niet te noemen. “Maar”, zo vertelt initiatiefnemer Marko Kleijn tegenover SCEPTR, “het was ook bewust de bedoeling om het kleinschalig te houden”. In de nabije toekomst denkt Kleijn aan grotere acties zoals een stille mars. “De situatie is ernstig geworden. In Nederland betaal je voor een volle tank al meteen acht euro minder. Een politicus met een salaris van zo’n 5.000 euro merkt daar weinig van maar de werkende bevolking voelt dat wel”.

In Frankrijk maken de ‘gele hesjes’ of ‘gillets jaunes’ de straten al enkele dagen onrustig. Ook dit weekend verzamelden ze zich weer in Parijs om massaal hun woede over het beleid van de Franse president Emmanuel Macron (LREM) uit te drukken. Regent het in Parijs, dan druppelt het niet alleen in Brussel of Wallonië maar kennelijk ook in Vlaanderen. Zo betoogden gisteren – na een oproep van Kleijn in de Facebookgroep ‘Leg Vlaanderen plat‘ –  zo’n 30 mensen in Genk.

“Een politicus met een salaris van zo’n 5.000 euro merkt daar weinig van”

“We zijn tegen het sociale wanbeleid dat men in België voert”, stelt Kleijn tegenover SCEPTR. “Met vreedzame acties hopen we een verhoging van de pensioenen en een daling van de dieselprijs te bekomen. Ik formuleer maar één harde eis: een verlaging van de dieselprijs. Zolang deze niet op 1,04 euro ligt, stop ik niet met actievoeren”.

Volgens Kleijn is de situatie “ernstig geworden”. “In Nederland betaal je voor een volle tank al meteen acht euro minder. Een politicus met een salaris van zo’n 5.000 euro merkt daar weinig van maar de werkende bevolking wel. Soms zie ik ze (politici, n.v.d.r.) slapen in de banken van het parlement en denk ik: ‘voor de helft van hun salaris ga ik daar wel zitten slapen’. Gewone mensen echter moeten leven met 1.300 euro: ‘dat is toch niet meer mogelijk met alle taksen'”.

(Voorlopig) geen harde acties

De beheerder van de Facebookgroep ‘Leg Vlaanderen plat‘ stelt geen harde acties in het vooruitzicht. “De mensen moeten eerst zien dat ze niet bang hoeven te zijn voor rellen en vechtpartijen. Het kan ook op een vreedzame manier. Net daarom heb ik ook de eerste betoging klein gehouden zodat er een beetje controle mogelijk was. Voorpost was daar ook maar dan denk ik: laat ons allebei ons ding doen en laten we onze politieke ideeën even opzijzetten”.

Concreet denkt Kleijn aan acties zoals een stille mars. “Luisteren ze dan niet, dan gaan we met een mensenketting de gemeentehuizen blokkeren. Uiteindelijk, als dat allemaal niet lukt, dan gaan we pas blokkades oprichten. Immers: zo’n blokkade dat raakt alleen de gewone mens. Als ik nu een blokkade organiseer, hoe gaan de goederen in de winkels komen? Hoe zorgt de vader – die van zijn werk komt – dat zijn zoontje op tijd bij de sportclub geraakt?”

Let's block ads! (Why?)

Read Again https://sceptr.net/2018/11/initiatiefnemer-gele-hesjes-ik-stop-niet-tot-dieselprijs-op-104-euro-ligt/

0 件のコメント:

コメントを投稿